KJEMPEJOBB: Med hjelp fra to beltegående fagverkskraner, en Demag 6800 til høyre og en CC 3800 1 nede i tørrdokken, ble den gigantiske traverskranen til The Italian Sea Group på Marina Di Carrara nordvest i Italia demontert.

Løft på 1050 tonn med Demag-kraner på havna i Italia

TANDEMLØFT: Et landemerke på Marina Di Carrara ved nord-vestkysten i Italia, er nå borte.

Publisert
MOTVEKTER: På den største kranen, Demag CC6800, var det 730 tonn med motvekter.

Nede på havnen har en gigantisk og 46 meter høy traverskran ruvet ved verftet The Italian Sea Group, men nå måtte kranen vike fordi det er andre planer i havneområdet.

Nøye utvalgt

Nylig ble traverskranen demontert med et tandemløft av dimensjoner, utført av entreprenøren Vernazza Autogru med to Demag beltegående fagverkskraner, CC3800 1 og CC 6800, samt et par ekstra og mindre støttekraner.

Entreprenøren sier kranene var nøye valgt ut. Maskinene var sterke nok til å løfte og transportere lasten på over 1000 tonn og mer enn 100 meter, men de er også kompakte nok til å komme seg frem på det relativt begrensede området.

PLUKKES NED: Del etter del ble fjernet fra konstruksjonen og heist bort av de ekstra støttekranene.

Slik ble de rigget

Kranene ble hentet til oppdraget både med lastebil og med skip, og det tok et par ukers tid å få dem på plass. CC 3800 1-kranen ble montert med en 78 meter lang fagverksbom, 50 tonn med sentral ballast, 165 tonn «superstructure» motvekter og 285 tonn «superlift» motvekter.

På CC 6800-kjempen ble oppsettet som følger: 66 meters fagverksbom, 80 tonn med sentralt plasserte motvekter, 250 tonn «superstructure» motvekter og 400 tonn «superlift» motvekter. Montering av begge kranene tok ti dager for ti montører.

Sto på to nivåer

CC 3800 1 ble plassert i tørrdokken, ni meter lavere enn den største kranen. Dette krevde noen tilpasninger, i likhet med mye annet på anleggsplassen: Hele området der de to kranene skulle jobbe, måtte «vatres opp» og sikres for å legge til rette for en trygg transport med lasten. Rundt CC 3800 1-kranen måtte et område på 100x18 meter tilpasses, mens det for den store var det tilstrekkelig å tilpasse et område på 34x16 meter. Denne sto for det meste stille under jobben, mens CC 3800 1-kranen måtte belte et stykke av gårde for å kunne legge fra seg den lange lasten (traversdrageren).

STÅR STØTT: Underlaget måtte forsterkes og sikres før løft og transport. Den store kranen sto på trebjelker, mens den lille beltet seg frem på stålplater.

For å sikre den nevnte drageren som også var den største og mest krevende komponenten, ble slyngeutstyret spesialprodusert for oppdraget. To konstruksjoner under drageren tok det meste av vekten, støttet av en rekke wireslynger og lenker.

Kuttet fra bunnen

Demonteringen ble utført ved at konstruksjonen ble sikret, og deretter ble beinene til traverskranen kuttet fra bunn. Til slutt gjensto traversdrageren. CC 6800-kranen løftet maks 730 tonn med en radius på 16 meter, mens CC 3800 1-kranen løftet maks 320 tonn med radius på 18 meter. Drageren ble svingt og lagt ned i tørrdokken der den etter hvert ble splittet opp.

Hele jobben tok rundt seks uker: To uker til å montere kranene, to uker med selve jobben og to uker med å demontere og kjøre kranene bort igjen. Entreprenøren sier dette var det raskeste som var mulig for en jobb med slike dimensjoner. Det var nemlig ikke bare prosjektet man trengte å forholde seg til, man også øvrig aktivitet på havneområdet.

PÅ PLASS: I tørrdokken er drageren trygt plassert. CC 6800-kranen til venstre svingte og transportere «sin» ende noen få meter, mens transportdistansen for CC 3800 1-kranen til høyre var betydelig lenger.
Powered by Labrador CMS