HAR DET GØY: Stemningen er veldig god hos Forcit-firkløveret vi møtte utenfor hovedkontoret i Tranby utenfor Drammen. Fra venstre er daglig leder Petter Jensen, områdeleder Karsten Haukås i Sør-Øst, Camilla Djønne som er områdeleder Vest og salgs- og markedssjef Vegard Olsen.Anlegg&Transport
- Må ha de rette folka
TRANBY: Forcit Norway AS vokser jevnt i et sprengstoffmarked der marginene er syltynne for aktørene, eller i verste fall går i minus. Nå rigges det for fortsatt videre vekst.
Anlegg&Transport treffer et Forcit-firkløver ved
hovedkontoret i Tranby like utenfor Drammen. Forcit er en relativt ung aktør i
det norske sprengstoffmarkedet etter oppstart i 2012, og de første årene var
veksten i tråd med strategien ganske «behersket». Under 2018 endret konsernet
strategi for den norske virksomheten. Nå ønsket man sterkere vekst, og da
sprengstoff-veteranen Petter Jensen tok over ledelsen i 2018 hadde han planen
klar.
- Basert på tidligere erfaringer har jeg sett at man er helt
avhengig av å ha de rette folkene og den rette servicen for å få det til, sier
Jensen som i neste åndedrag presenterer en nyhet.
Ringrev inn
Annonse
Karsten Haukås kommer nemlig denne høsten til å slutte som
daglig leder i Forcit Consulting (ny er ansatt fra 1. desember), for å ta over
som områdeleder Sør-Øst i Forcit Explosives. Haukås er en mann mange i bransjen
kjenner godt, og han sier selv at det er som å komme tilbake til røttene igjen.
Haukås begynte nemlig sin vandring i anleggsbransjen med fagbrev i grunnarbeid
på 80-tallet.
- Jeg savnet kundekontakt, og nå gleder jeg meg til å bygge
opp både lager og å være mer ute og treffe folk, sier Haukås.
Tidligere hadde Petter Jensen dette området, men det
trengtes ressurstilførsel ettersom tiden ble knapp med både ansvar som områdeleder
og daglig leder.
- Med Karsten på plass her, Camilla Djønne som ny
områdeleder i Vest, Roger Langseth i Nord og Andreas Vikrem i Midt, ledet av
Vegard Olsen som er salgs- og markedssjef, så er vi godt rustet for fremtiden
nå.
280 millioner opp
Da Jensen ble ansatt i 2018 omsatte Forcit for 38 millioner
kroner. I 2022 var omsetningen økt til 322 millioner kroner og med 4,5
millioner kroner som driftsresultat. Det er ikke stor margin, men den er
positiv, og det skjer slett ikke hvert år for alle i denne bransjen.
Sprengstoffbransjen er nemlig kjent for knallhard konkurranse/prispressing,
minimale marginer og ofte tap. Det har resultert i at flere aktører har falt
fra: Franske EPC forlot Norge i 2017, spanske Maxam trakk seg ut i 2019 og nå
har også sveitsiske SSE gitt opp Norge. Det betyr at det norske markedet
betjenes av Orica som den største aktøren (799 millioner i omsetning i 2022),
Forcit (322 mill.) og Austin (ca. 280 mill.).
- Det er en grense for hvor lenge man kan drive på med tap
eller for svake resultater, sier Jensen.
- Har Forcit levert tilbud på prosjekter som dere vet dere
kommer til å tape penger på, for eksempel av strategiske grunner?
- Nei, vi har aldri levert tilbud som vi har visst vi kommer
til å tape penger på, sier Jensen.
Inngangsbillett
Maxams utflagging var en stor del av inngangsbilletten for
Forcits ekspansjon ettersom Forcit tok over flere av lagerlokasjonene etter
Maxam. Nå skal Forcit tette noen hull på kartet der de ikke har lager, blant
annet på Sørlandet og Nord-Vestlandet.
- Vi vil vokse, men ikke for enhver pris. Da vi fikk
kontrakten til Norsk Stein på Jelsa i 2018, var vi veldig nøye på fortsatt å
behandle alle kundene like godt, tross at kontrakten med Norsk Stein er veldig
stor. Jeg tror litt av feilen EPC gjorde, var å ikke klare å håndtere tidligere
kunder like godt etter at de fikk kontrakten med Sydvaranger. Så gikk
Sydvaranger konkurs i 2015…, sier Jensen.
- I tillegg mener jeg at modellen til finske Forcit passer
veldig godt i Norge, med korte beslutningslinjer og kjennskap til både geografi
og kultur, fortsetter Jensen.