AT.JOBBER | Stillingsmarked

Nådde klimamål halvannet år før fristen
UTSLIPPSFRI: Med de siste fire elektriske trekkvognene overlevert fra Scania er Asko Oslo trolig verdens første dagligvaregrossist med 100 prosent elektrisk lastebiltransport.
Asko Oslo har altså oppnådd selskapets mål om utslippsfri transport halvannet år før fristen. Nylig ble de siste fire elektriske trekkvognene fra Scania overlevert, og nå er alle 28 lastebilene i dagligvaregrossistens bilpark elektriske.

Selskapet startet sin elektriske reise i 2016 med en distribusjonsbil, før de i februar 2020 tok imot verdens to første batterielektriske lastebiler fra Scania, melder Norsk Scania i en pressemelding.
Nå består bilparken av 19 egne og 9 innleide elektriske lastebiler som leverer varer til 200 dagligvarebutikker i Oslo og deler av Akershus.
– For oss i Asko Oslo er dette en viktig milepæl. Vi er stolte over å ha nådd Askos eget mål om å kutte alle utslipp fra transport halvannet år før tidsfristen, sier Trond Morten Pettersen, transportsjef i Asko Oslo.

Stor CO2-reduksjon
De elektriske lastebilene kjører totalt 1,5 millioner kilometer årlig, og CO2-reduksjonen sammenlignet med dieseldrift utgjør 1700 tonn per år. Energiforbruket på en elektrisk lastebil er i tillegg halvparten av en tilsvarende dieselbil, formidler selskapet i pressemeldingen.
Asko Oslo har 15 containerbiler og fire trekkvogner. De nyeste bilene er utstyrt med Scanias største batteripakke med over dobbel kapasitet og nesten tredobbel ladehastighet sammenlignet med tidligere generasjoner. De fire siste trekkvognene har en batteripakke på 416 kWt og er utstyrt med enmotors drivlinje på 400 kW effekt. Bilene har 325 cm i akselavstand.
– Vi er stolte og glade for å være en leverandør til Asko. For Scania er det viktig å ha kunder som satser på og tilrettelegger for det grønne skiftet og en utslippsfri transportkjede, sier Ulf Christensen, salgsdirektør i Norsk Scania.
Egenprodusert strøm
All strøm til lastebilene produseres av 15.000 kvadratmeter med solceller som dekker tak- og fasadeflatene på Asko Oslos anlegg på Kalbakken. Ladekapasiteten utvides nå fra 16 til 20 ladepunkter, der de nye også har større kapasitet.
Pettersen trekker fram samarbeidet med Scania, SKAB og Thermo King som avgjørende for elektrifiseringen, i tillegg til støtteordningene fra Enova. Asko har som mål at all transport til selskapets kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026.