FELLES TAK: Kulturbygging og samarbeid er veldig viktig for Naboen Utleie og deres 102 ansatte. Her må det virkelig samarbeides for at det skal gå bra.
FELLES TAK: Kulturbygging og samarbeid er veldig viktig for Naboen Utleie og deres 102 ansatte. Her må det virkelig samarbeides for at det skal gå bra.

Naboen er blitt 25 år

KULTUR: - Kulturbygging er den store drivkraften min, sier konsernleder, eller kulturminister som hun liker å kalle seg, Nina Aasland, i utleieselskapet Naboen Utleie AS.

Publisert

Det er 25 år siden utleieselskapet ble etablert i Stavanger. Ninas ektemann, Olav Aasland, hadde solgt et «offshore-selskap» og trengte noe nytt å gjøre. På sine mange reiser til USA i forrige jobb, hadde han sett alle utleieselskapene «over there», og tenkte «hvorfor ikke?».

Tøff start

Oppstarten i 1996 gikk så som så. En ekstern person ble hyret inn for å drive selskapet, og rett ut sagt, tapte selskapet mye penger. Nina jobbet på den tiden for TS’n, men hun valgte å slutte hos entreprenøren i 1997 og startet opp sammen med mannen. Selskapet gikk OK, men det tok liksom ikke av. Etter å ha drevet slik ganske lenge, måtte noe gjøres.

- I 2010 kom vi til et veiskille. Enten måtte vi gi gass, eller så måtte vi finne på noe annet å gjøre. Like før hadde vi gjort en enorm innsats for å vinne kontrakten til Stavanger konserthus, men vi fikk den ikke. Vi hadde det beste tilbudet, men de som tok avgjørelsen trodde vi bare drev med småtterier og ikke kunne levere, sier den svært kunst- og kulturinteresserte Nina Aasland.

FELLES TAK: Kulturbygging og samarbeid er veldig viktig for Naboen Utleie og deres 102 ansatte. Her må det virkelig samarbeides for at det skal gå bra.
FELLES TAK: Kulturbygging og samarbeid er veldig viktig for Naboen Utleie og deres 102 ansatte. Her må det virkelig samarbeides for at det skal gå bra.

Tok nye grep

I dag er hun evig takknemlig for at Naboen ikke vant den kontrakten, for da hadde de neppe tatt grepene de tok. I hvert fall ikke på det dette tidspunktet. Nå var det full gass for å etablere seg og øke volum, omsetning, fortjeneste, ja alt.

Det ble lagt en femårsplan der ett av flere mål var å øke omsetningen fra 23 millioner i 2009 til 150 millioner i 2015. De klarte 159 millioner i 2015.

På veien dit ble det i 2012 etablert avdelinger i Haugesund, Bergen og Oslo, og i dag har konsernet ni avdelinger fordelt på Stavanger, Kverneland, Egersund, Haugesund, Bergen, Ålesund, Trondheim og på Berger og Bærum like utenfor Oslo. Omsetningen var 370 millioner i 2019, hvilket er en økning på 1106% fra 2009-tallene. I utleieparken er det nå ca. 11.000 enheter, og konsernet med 102 ansatte regnes som Norges 5. største innen utleie av maskiner og utstyr til bygg og anlegg.

Litt heder og ære er det blitt på veien også. Den europeiske utleieforeningen ERA (European Rental Association) har kåret Naboen til årets utleieselskap for små bedrifter (i 2012) og årets utleieselskap for store selskap (2018). Naboen er det eneste selskapet som har blitt kåret til Rental Company Of The Year både i den lille og den store klassen. I Norge har Naboen vunnet Utleieprisen til Norsk Utleieforening i 2012 og i 2015 og blitt hedret med Entrepreneur of the Year i Rogaland i 2017. Selskapet er også nominert til prisen som årets bedrift i Rogaland for 2020 (avgjøres i 2021 pga. covid-19).

MESSER: Naboen er fra Stavanger og selvsagt hadde selskapet egen stand på MEFA Stavanger i 2019. Foto: Klaus Eriksen
MESSER: Naboen er fra Stavanger og selvsagt hadde selskapet egen stand på MEFA Stavanger i 2019. Foto: Klaus Eriksen

- Nå er vi inne i en ny femårsplan, og vi har vekstambisjoner i denne også, sier Nina Aasland uten å røpe detaljene.

Kultur

Kulturminister-tittelen kommer ikke kun fra hennes egne kunst- og kulturinteresse, men Aasland er overbevist om at sterk lagbygging er veien til å lykkes. Selskapet har en rekke tiltak for å styrke dette, blant annet har de første mandag hver måned «Endelig Mandag-trening» med opplegg som binder de ansatte tettere sammen. Hver sommer arrangerer de Nabomesterskap hvor det konkurreres i øvelser der samarbeid står sentralt. Nina er for øvrig rask med å påpeke at «Endelig Mandag» ble et begrep i Naboen lenge før hotellkongen Petter Stordalen tok det i bruk.

Det var mye om historien, like spennende er det hva som skjer i fremtiden. Miljø blir sentralt, i alt Naboen skal foreta seg. Selskapet skal være fossilfritt innen 2030. I dette ligger det at bygg og bilpark skal være fossilfri (innen 2025), og at utstyret i utleieparken skal være fossilfritt innen 2030 der det er mulig og forsvarlig. Også lastebiler til å kjøre ut maskiner og utstyr skal være fossilfrie innen 2030.

INTERNASJONAL PRIS: En stolt konsernleder i Naboen AS, Nina Aasland, med prisen «Large Rental Company of the Year» for 2018.
INTERNASJONAL PRIS: En stolt konsernleder i Naboen AS, Nina Aasland, med prisen «Large Rental Company of the Year» for 2018.

- I hele fjor kjøpte vi nesten bare el-maskiner. Elektriske maskiner er kostbart, men betalingsviljen for slike maskiner er etter hvert blitt bedre. Dette styres av kravene som settes, sier Nina Aasland.

Håper på feiring

Nå krysser hun fingrene for at Naboen kan feire seg selv skikkelig i november. Usikkerheten er som følge av covid-19, men håpet er at det skal bli mulig om så mange måneder. Naboen kjente litt på covid-19 i fjor med en reduksjon i omsetningen, men driftsresultatet var omtrent det samme som 2019.

Powered by Labrador CMS