SIGNERING: Konserndirektør for anlegg i Skanska, Anders Geirsta (t.v), og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør etter kontraktsignering på Skanska Norges hovedkvarter i Oslo, Sundtkvartalet.
Foto: Skanska
Skanska har signert gigantisk UE-kontrakt med Hæhre
Underentreprise-kontrakt med verdi på 2,7 milliarder kroner.
Hæhre Entreprenør skal bygge vei og drive tunnel i en totalunderetreprise på deler av Skanskas milliardprosjekt Hålogalandsveien for Statens vegvesen i Nord-Norge.
– Det er moro å få jobbet med Skanska på dette og vi ser frem til et godt samarbeid på Hålogalandsveien. Med en lang og grundig prosess og mange og gode faglig diskusjoner for å få landet dette – så det er godt å være i gang. Det er klart største underentreprisen vi har hatt noen gang, sier Gudmund Roen, daglig leder i Hæhre Entreprenør AS på kontraktsigneringen med Skanska.
Skanska inngår totalunderentreprise med Hæhre på deler av prosjektet. Strekningen E10 er en del av transportforbindelsen mellom Lofoten, Vesterålen Harstad/Narvik lufthavn og E6.
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny vei, herunder 27 kilometer gjennom i alt sju tunneler. Det skal bygges 35 kilometer vei i dagens veilinje, mens 20 kilometer bygges som ny vei. I tillegg skal det bygges 22 bruer.
Milliardkontrakter
Hæhre vil ha spesielt ansvar for deler av området nord-vest i prosjektet, fra Sigerfjordtunellen til Kandstadbotn og videre inn i Fiskefjordtunnelen.
Skanska og Hæhre skal etter planen drive halve tunnelen hver til de møtes på midten. Totalunderentreprisen mellom Skanska og Hæhre er i størrelsesorden 2,7 milliarder kroner.
Kontraktsverdien for Skanskas totale byggekontrakt er på ca. 11,4 milliarder kroner.
– Vi er godt fornøyde med det tilbudet som vi har fått fra Hæhre og er glade for å ha de med oss i dette prosjektet. Vi har gode erfaringer med Hæhre og ser fram til at de leverer som avtalt, kommenterer Anders Geirsta, konserndirektør for anlegg i Skanska.
5,5 år byggetid
Skanska står for totalentreprisen i prosjektet og skal også drifte OPS-prosjektet i sin helhet.
Skanska har med seg Hæhre Entreprenør og rådgiverselskapet Multiconsult, samt Svevia Norge som vil utføre viktige driftstjenester etter at byggeperioden er avsluttet. I tillegg til å bedre trafikksikkerheten, vil prosjektet korte ned reiselengden og redusere reisetiden betydelig.
Forberedende arbeider er startet, og byggefasen for prosjektet forventes å vare i totalt 5,5 år.