Nødbrems-systemet forhindrer kollisjon mellom FH-en og den oppblåsbare bilen som blir trukket sakte bortover banen.
Nødbrems-systemet forhindrer kollisjon mellom FH-en og den oppblåsbare bilen som blir trukket sakte bortover banen.

AT.no bråstopper med FH

Göteborg: AT.nos utsendte suser av sted med en ny Volvo FH mot en «personbil». Jeg har satt på cruise control, fått beskjed om ikke å røre pedalene, og bare sikte mot bilen.

En helt uvirkelig situasjon. Med få meter igjen til bilen foran kjører FH-en, med 40 tonn, i 70 km/h mens personbilen kjører i 20 km/h.

Se video fra førerhuset mens journalist .

I brøkdelen av et sekund ser jeg for meg at jeg kommer til å kjøre rett over den oppblåsbare dummypersonbilen og inn i den ekte bilen som tauer den. I refleks løfter jeg bremsefoten, men setter den ned på gulvet igjen.

Radar og kamera

En hard oppbremsing senere har FH-en bremset selv ved hjelp av det innebygde nødbremssystemet, Collision Warning with Emergency Brake (CW-EB). Dette systemet bruker to sensorer til å måle avstander og hastighet til kjøretøy foran lastebilen: En radar i grillen og et kamera over frontruten. Dataprogramvare utviklet av Volvo, og koblet til bremsene, sørger for at bilen automatisk prøver å unngå kollisjon. Radaren er for øvrig den samme som den adaptive cruisekontrollen bruker. CW-EB virker selv om cruisekontrollen er slått av.

Agneta Sjögren og Peter Wells har utviklet programvare til CW-EB-systemet på Volvo FH.
Agneta Sjögren og Peter Wells har utviklet programvare til CW-EB-systemet på Volvo FH.

CW-EB har fire varsel/bremse-faser: 1. Forvarsel med lys. 2. Varsel med lyd og blinkende lys. 3. FH bremser, fortsatt med lys- og lydvarsling. 4. Full brems med lys- og lydvarsel.

Kan kjøpes i dag

Vi er flere journalister til stede på Stora Holms Trafikplats AB ved Göteborg. Alle får prøve nødbremsesystemet på banen. Vi bygger opp fart en halvrunde og kommer inn bak bilen som kjører sakte. Det er under meteren mellom FH-en og dummybilen ved flere av forsøkene. En gang er det så nært at det oppstår store diskusjoner om det var kontakt. Men som dere kan se på filmen over, var det ikke det.

Heldigvis er dette et system som skal unngå kollisjon når sjåføren er uoppmerksom. Ikke noe man skal bruke til å kjøre mot biler for å la systemet bremse. Etter tre nødbremsinger må systemet nullstilles på verksted, samtidig med at bremsene sjekkes.

Det skal være mulig å kjøpe nye FH-er med CW-EB allerede nå.

Journalisten Annette Eilert prøver CW-EB-systemet på Stora Holms Trafiktlats.
Journalisten Annette Eilert prøver CW-EB-systemet på Stora Holms Trafiktlats.

Her er det like før det ikke smeller.
Her er det like før det ikke smeller.

Forsiden nå