Christie & Opsahl AS signerte kai-jobb
Statens vegvesen har inngått avtale med entreprenør Christie & Opsahl AS på å oppgradere og bygge nye ferjekaier på E39 Halsa og Kanestraum
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Ferjekaiene på E39-sambandet mellom Halsa og Kanestraum i Møre og Romsdal skal oppgraderes for å kunne ta i bruk nullutslippsferjer fra 1. januar 2021.
Det er nå inngått en avtale med entreprenør Christie & Opsahl AS for dette arbeidet med en kontraktsum på 139 millioner kroner.
- Vi starter på Kanestraum i begynnelsen av september, og på Halsa i begynnelsen av oktober. Det blir med andre ord byggeaktivitet på begge sider samtidig, men ferjene vil fortsette å gå som normalt i anleggsperioden, sier prosjektleder Olav Megrund i Statens vegvesen.
Dette skal gjøres
Halsa nord:
- Eksisterende brubås skal beholdes, men hovedkaia på Halsa skal utvides i bredden (til ca. 8 meter) og forlenges fra ca. 60,5 til ca. 90 meter.
Halsa sør:
- Den gamle kaia skal rives, og det skal bygges ny komplett kai og brubås.
- Ved piren på sørsiden skal det etableres en liggekai med tilhørende erosjonssikring.
Kanestraum:
- På Kanestraum skal det etableres en ferjekai med to brubåser og med fendring på begge sider. Brubåsen på nordsiden skal beholdes, men bruen blir utvidet i bredden.
- Kaia og brubåsen på sørsiden skal rives i sin helhet og erstattes med ny og lengre kai og bås.
- Det skal mudres til tilstrekkelig dybde for den nye kaia, og veien/fyllingen frem til kaia vil bli utvidet.
Når arbeidet står ferdig vil alle kaiene i sambandet ha en effektiv lengde på ca. 90 meter.
Ved kaiene skal det også gjennomføres forberedende arbeid for lade- og fortøyningsutstyr. Monteringen av dette utstyret er rederiet sitt ansvar.
Egen kontrakt på landområdet på Kanestraum
En kai skal stå ferdig på hver side av sambandet før 1. januar 2021. Arbeidet vil deretter fortsette en periode frem mot ferdigstilling sommeren 2021.
- Vi skal også bygge om på landområdet på Kanestraum. Dette arbeidet er ikke en del av denne kontrakten, men vil bli lyst ut som en egen entreprise med planlagt oppstart mot slutten av anleggsperioden i 2021, sier Megrund.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll