Fra kontraktsigneringen fredag 16. august. Fra venstre: Roger Gjendem (byggeleder, Statens vegvesen) og Olav Megrund (prosjektleder, Statens vegvesen), Andreas Andenæs (daglig leder), Kristian Marstein Brøste (prosjektleder) og Leif Karstein Myrstad - alle tre i Christie & Opsahl AS.
Fra kontraktsigneringen fredag 16. august. Fra venstre: Roger Gjendem (byggeleder, Statens vegvesen) og Olav Megrund (prosjektleder, Statens vegvesen), Andreas Andenæs (daglig leder), Kristian Marstein Brøste (prosjektleder) og Leif Karstein Myrstad - alle tre i Christie & Opsahl AS. (Foto: Anniken Westad, Statens vegvesen)

Christie & Opsahl AS signerte kai-jobb

Statens vegvesen har inngått avtale med entreprenør Christie & Opsahl AS på å oppgradere og bygge nye ferjekaier på E39 Halsa og Kanestraum

Ferjekaiene på E39-sambandet mellom Halsa og Kanestraum i Møre og Romsdal skal oppgraderes for å kunne ta i bruk nullutslippsferjer fra 1. januar 2021.

Det er nå inngått en avtale med entreprenør Christie & Opsahl AS for dette arbeidet med en kontraktsum på 139 millioner kroner.

- Vi starter på Kanestraum i begynnelsen av september, og på Halsa i begynnelsen av oktober. Det blir med andre ord byggeaktivitet på begge sider samtidig, men ferjene vil fortsette å gå som normalt i anleggsperioden, sier prosjektleder Olav Megrund i Statens vegvesen.

Dette skal gjøres

Halsa nord:

  • Eksisterende brubås skal beholdes, men hovedkaia på Halsa skal utvides i bredden (til ca. 8 meter) og forlenges fra ca. 60,5 til ca. 90 meter.

Halsa sør:

  • Den gamle kaia skal rives, og det skal bygges ny komplett kai og brubås.
  • Ved piren på sørsiden skal det etableres en liggekai med tilhørende erosjonssikring.

Kanestraum:

  • På Kanestraum skal det etableres en ferjekai med to brubåser og med fendring på begge sider. Brubåsen på nordsiden skal beholdes, men bruen blir utvidet i bredden.
  • Kaia og brubåsen på sørsiden skal rives i sin helhet og erstattes med ny og lengre kai og bås.
  • Det skal mudres til tilstrekkelig dybde for den nye kaia, og veien/fyllingen frem til kaia vil bli utvidet.

Når arbeidet står ferdig vil alle kaiene i sambandet ha en effektiv lengde på ca. 90 meter.

Ved kaiene skal det også gjennomføres forberedende arbeid for lade- og fortøyningsutstyr. Monteringen av dette utstyret er rederiet sitt ansvar.

Egen kontrakt på landområdet på Kanestraum

En kai skal stå ferdig på hver side av sambandet før 1. januar 2021. Arbeidet vil deretter fortsette en periode frem mot ferdigstilling sommeren 2021.

- Vi skal også bygge om på landområdet på Kanestraum. Dette arbeidet er ikke en del av denne kontrakten, men vil bli lyst ut som en egen entreprise med planlagt oppstart mot slutten av anleggsperioden i 2021, sier Megrund.

Forsiden nå