DAF Trucks begynner å oppgi sertifiserte CO2-verdier på sine tyngste lastebiler i fjerde kvartal 2018.
DAF Trucks begynner å oppgi sertifiserte CO2-verdier på sine tyngste lastebiler i fjerde kvartal 2018. (Foto: DAF)

DAF med sertifiserte CO2-verdier i 2018

Ligger i forkant av krav som kommer i 2019.

Fra og med januar 2019 krever den europeiske reguleringen at alle nye 4x2 og 6x2 tunge Euro 6-lastebiler (16 tonn+) forlater fabrikken med en erklæring om CO2-utslipp. Andre typer kjøretøy vil følge i 2020.

De erklærte utslippsverdiene genereres gjennom det universelle Vecto-verktøyet. Ettersom dette dreier seg om en standardisert og sertifisert prosedyre, vil den nye CO2 -erklæringen gjøre det enkelt for transportører å sammenligne utslippsverdier for CO2 fra forskjellige lastebilmodeller og produsenter før de bestiller en ny lastebil.

DAF kommer til å publisere sertifiserte CO2-erklæringsverdier fra og med fjerde kvartal 2018, både på dokumentet for bestillingsbekreftelse og i forbindelse med pristilbud. Dette gjør at DAF-forhandlere kan informere kundene på forhånd om CO2-verdiene til deres fremtidige lastebiler.

Vecto-verdiene beregnes for en standard kombinasjon av trekkvogn og tilhenger eller et nyttekjøretøy med vanlig skapkarosseri. Standardruter for tre typer bruksområder og sertifiserte inndata vil bli brukt.

HVO som ikke konkurrerer med matproduksjon

- For oss er det viktig å ta vare på planeten vår for kommende generasjoner. Vi må derfor fortsette arbeidet med å gjøre lastebilene våre enda renere i fremtiden, sier Richard Zink, medlem av ledergruppen og ansvarlig for markedsføring og salg hos DAF Trucks.

- CO2-utslipp er direkte koblet til drivstofforbruk, som er blant de viktigste faktorene ved kjøp av en lastebil. Med lanseringen av de nye CF- og XF-modellene har DAF oppnådd en imponerende 7 % forbedring i drivstofforbruk, det vil si CO2-utslipp, noe som gjør disse lastebilene til bransjeledende, sier han videre.

DAF utvikler (i likhet med flere andre lastebilprodusenter) alternative og bærekraftige drivverk basert på elektrisitet eller hybridteknologi for å ytterlige redusere utslipp fra kjøretøy.

Alternative drivstoff som HVO (Hydro-treated vegetable oil), der de nye generasjonene ikke lenger konkurrerer med matproduksjon og gir inntil 80 % lavere CO2-utslipp, kan brukes på de nye DAF-lastebilene uten at det skal påvirke vedlikeholdet.

Intelligent Topec konfigurasjonsverktøy

- Med vårt intelligente DAF Topec konfigurasjonsverktøy for kjøretøy kan vi allerede i dag oppgi spesifikke verdier for drivstofforbruket til kundens lastebil, inkludert semitrailer, påbygg og til og med rute, legger Richard Zink til.

- Dette gjør at forhandlerne kan finne den beste lastebilen for jobben og samtidig den meste økonomiske og miljøvennlige. Dette er hva DAFs transporteffektivitet står for.

Forsiden nå