interessert i tåke/kurvelys.
interessert i tåke/kurvelys. (Foto: Espen Braata)

De kopierer lastebil-deler

HANNOVER (AT.no): Produsentene bruker år og hundrevis av millioner euro på å utvikle nye produkter. Bare minutter etter de er avduket, kommer copy-cat’ene.

Det har vært slik til alle tider. I alle bransjer. I det øyeblikket et nytt produkt er lansert, tar det bare timer før konkurrentene begynner å sjekke hva som er lansert. Så er det de som ikke bare vil vite, men som vil kopiere. Dem blir det stadig flere av.

Pressedager

Dagen før IAA åpner for publikum, er utstillingen bare åpen for utstillere og presse. Det er ingen stor heksekunst å se hvem som er journalister, og hvem som er ute i helt andre ærend.

I ytterkant av MANs stand sto en av deres nyheter på IAA: Tridem med forhøyet chassis og navreduksjon. En kombinasjon de aldri har levert før.

Mens Anlegg&Transport står og snakker med en representant for MAN kommer det to menn i 30-årene med asiatisk utseende. De tar først bilder på litt hold. Til slutt ligger de omtrent under bilen og fotograferer. Helt åpenlyst tar de detaljbiler av hjuloppheng og drivlinje.

ASIATER: Det gikk ikke mange minuttene etter MANs avdukning av ny tridemløsning med forhøyet understell før den ble gjennomfotografert.
ASIATER: Det gikk ikke mange minuttene etter MANs avdukning av ny tridemløsning med forhøyet understell før den ble gjennomfotografert. Foto: Espen Braata

 

Mange hos Scania

Om det var mange i slikt ærend hos MAN, var det ikke færre hos Scania. Sittende helt på gulvet satt en annen asiatisk mann og fotograferte tåke/kurvelyset.

Hans oppgave var helt tydelig å dokumentere hele oppbyggingen av den lykten. Kameraet hans var trykket helt opp i lykteglasset og vinklet opp i lyskilden.

Ikke bekymret

Scanias sjef for test og utvikling, Claes Erixon, er ikke bekymret.

- Det er ikke noe stort problem for oss. Du får ikke noe innblikk i teknologien bare ved å se. Vi er glad for å vise frem våre produkter, sier han.

Mye av de materialet som hentes inn av copy-catene kommer tilbake til særlig den kinesiske bilindustrien. Siden 2009 har det kinesiske bilmarkedet vært verdens største. I 2014 sto den kinesiske bilproduksjonen for 26 prosent av den globale produksjonen.

Toppåret var 2010, med 18 millioner produserte biler. Nesten 1/3 av alle bilene som ble produsert i Kina i 2014, var nyttekjøretøy.

I 2009 var det 62 millioner kjøretøy på kinesiske veier, i følge Wikipedia. Innen utgangen av 2020 forventer kinesiske myndigheter at det tallet vil passerer 200 millioner kjøretøy på veiene.

Forsiden nå