Elektrisk drivlinje
0-100 på 3 sekunder, 900 hk og 1300 Nm. Det er imponerende tall Nikola presenterte for nye Badger.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
Nylig slapp Nikola mer informasjon om den nye Badger pickupen. I utviklingen av Nikola Badger har selskapet fått med seg "Heavy D", kjent fra Discovery-showet Diesel Brothers hvor de reparerer og bygger om pickuper.
0-100 på 3 sekunder
En livsstil-pickup som skal kunne konkurrere med dieseldrevne pickuper på alle områder, enten det er motorkraft, dreiemoment drivstofføkonomi eller motorens livslengde. Når det gjelder akselerasjon kan den konkurrere med det meste som er å finne på markedet med 0-60 mph (96 km/t) på 2,9 sekunder, ifølge produsenten.
Badger vil bli levert både som batterielektrisk og med brenselcelle. Disse to alternativene skal utfylle hverandre. De som har behov for en daglig kjørelengde på inntil 480 kilometer kan klare seg med batterielektrisk. Dersom du har behov for mer kraft og lengre rekkevidder kan du velge versjonen som har hydrogen på tanken. Denne får rekkevidde på 960 kilometer. Med brenselcelle-versjonen skal bilen også kunne trekke tyngre tilhengere.
Eget kraftuttak
Ved hjelp av batteriene og hydrogenet vil bilen også få strømuttak for håndverkere som jobber på steder uten strøm for å drive verktøyet. Inntil 15 kW kan bilen levere i enten 110 eller 220 volt.
Bilen er også klargjort med koblinger for ekstrautstyr enten det er ekstra lys, vinsj eller annet utstyr. Kablingen vil være merket med hvor mye strøm de kan levere, og i bilens oppsett kan knapper dedikeres på touchskjermen for betjening av utstyret.
Bilen klargjøres også med en rekke fester både inn- og utvendig for å slippe å bore i kjøretøyet dersom du skal montere ekstrautstyr.
Spesifikasjoner
Motorens toppkraft er hele 906 hk mens den kontinuerlige kraften er 455 hk og dreiemoment er hele 1300 Nm.
Det skal heller ikke være noe i veien med offroad egenskapene med 35° angrepsvinkel og en utgangsvinkel 32°. Bakkeklaring på 40 cm og vadedybde på hele 120 cm virker det ikke som om det er mye som kan stoppe bilen med fire elektromotorer, en til hvert hjul.
Nikola har ikke opplyst noe om hvor store batterier bilen får eller hvor stor ladakapasiteten er. Men brenselcellen blir på 120 kW med en åtte kilos hydrogentank.
- Bakkeklaring 40 cm
- Bredde 215 cm
- Lengde 589 cm
- Høyde 185 cm
- 3,6 tonns tilhengervekt (USA)
Prisantydning for batterielektrisk er $60.000 (580.000 kr) og for versjonen med brenselcelle $90.000 (840.000 kr, kurs 17. juli 2020). De første kjøretøyene skal begynne å rulle i testøyemed i slutten av året. Bilen er forventet å settes i produksjon i 2022.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll