Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i aksjon fra talerstolen på Transport 2016.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i aksjon fra talerstolen på Transport 2016. (Foto: Hans Kristian Barbøl)

- En kampsak med lokale transportbedrifter

LILLESTRØM (AT.no): Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen hadde mye på hjertet fra talerstolen på Transport 2016. Blant annet ønsker han små lokalkjente transportbedrifter og satsing på fylkesveiene.

- Det er en kampsak for meg at det skal være finnes snå lokale transportbedrifter som har god kunnskap om de lokale veiene og som har lokal forankring. Når vi har norske lokale transportbedrifter blir det også lettere for lokale verksteder å klare seg, sa statsråden.

Han reiser nærmest konstant land og strand rundt i forskjellige kjøretøy og møter mennesker på vei og bane.

Nye veier og vedlikehold

- På en reise traff jeg en yrkessjåfør som sa: «Det er fint med ny E6 som gjør at vi sparer to minutter. Men det hjelper lite når vi taper nesten en halv time på at det er dårlig standard på fylkesveiene.» Dette er jeg enig i. Derfor er jeg opptatt av minske etterslepet i vedlikeholdet på fylkesveiene, selv om dette ikke like synlig som å bygge nye veier med snorklipping mye oppmerksomhet, sa Solvik-Olsen.

Han mener veiene i Norge bør være best mulig av respekt for folks tid:

- Folk sitter ikke i kø fordi de vil. De gjør det fordi de må.

Når yrkessjåfører sitter i kø, taper sjåførene tid og bileierne penger.

- Må ta jukserne

Solvik-Olsen opplyser at regjeringen har femdoblet kontroller langs veiene siden den tiltrådte.

- Vi må ta de som undergraver transportbransjen, slik at de som er seriøse og ikke jukser har en mulighet til å klare seg økonomisk.

Statsråden har oppfattet fra sine kontrollører i Statens vegvesen at den tekniske standarden er mye bedre på utenlandske vogntog i Norge nå, etter at kontrollene ble økt i antall. Nå er det det en større sjanse for å bli tatt, og det er dyrere å for eksempel legge om samtlige dekk i Norge enn i hjemlandet for de fleste utenlandske transportbedrifter. Dermed er det tekniske ordnet før ankomst Norge.

- Det er fortsatt store utfordringer knyttet til det å sjekke papirer på at ansatte får tilstrekkelig lønn, at fraktbrevene er riktige med mer. Dette er ting vi jobber med for å bli bedre på, sier Solvik-Olsen.

Forsiden nå