Stort øyeblikk i Mannheim: Den første serieklare ”verdensmotor” i Euro 6-utgave trilles frem på podiet foran øynene på Europa-pressen.
Stort øyeblikk i Mannheim: Den første serieklare ”verdensmotor” i Euro 6-utgave trilles frem på podiet foran øynene på Europa-pressen.

Europas første Euro 6-motor

Mercedes-Benz presseintroduserte 17. mars Europas første Euro 6-motor. Begivenheten markerte slutten på et langt, viktig og ikke minst kostbart kapittel i selskapets historie. Prisen ble høy spesielt fordi det ble bygget en helt ny fabrikk for den nye motorserien.

Den nye fabrikken i Mannheim blir en viktig fremtidig brikke i Daimler-konsernets globale strategi. Den blir hovedsentret for produksjonsteknikk og videreutvikling av den nye "verdensmotoren". Slik det gjøres i Mannheim, skal de andre fabrikkene også gjøre det med en nøyaktighet ned til en hundredels millimeter for de viktigste komponentene.

Fabrikken og det som finnes og foregår inne i den, er produktet av toppkompetanse i Japan, USA og Tyskland, inkludert en rekke tekniske universiteter i disse landene. Fabrikken er bygget som én enhet med støperi, maskinering og montering inntil hverandre. Støperiet regnes som verdens mest avanserte, og anvender patenterte metoder som praktiseres kun i Mannheim.

Fabrikken lager selv alle viktige komponenter til selve grunnmotoren, med ett unntak: Stempelstengene kommer fra Detroit Diesel i USA. Dessuten støpes endel motorblokker i Syd-Afrika og blir sendt til Mannheim for maskinering. Mannheim-fabrikken produserer motoren også for Fuso i Japan. I Amerika har motoren vært i produksjon siden 2007 hos Detroit Diesel og er blitt hovedmotoren for lastebilmerkene Freightliner og Western Star (se A&T nr. 1/2011).

Nytt navn - OM471

Den nye serien kalles 470-serien, eller OM47X, og modellen OM471 er den første som er fiks ferdig utviklet - som er i produksjon og som er typegodkjent. Det dreier seg om en kompakt rekkesekser med slagvolum på 12,8 liter. Den har to overliggende kamaksler (som vi kommer litt tilbake til), en ny, såkalt asymmetrisk turbo, ny type 3-trinns motorbrems, toppdeksel og bunnpanne av kunststoff. Av de viktigste nyhetene må nevnes et nytt common rail innsprøytningssystem ved navn X-Pulse, som er utviklet i samarbeid med Bosch.

Alle utgavene av "verdensmotoren", OM47X, har en felles plattform, men sluttproduktet vil variere alt etter marked og bruksområde. Euro 6-utgavene for det europeiske markedet vil bruke "begge rensemetodene", det vil si EGR (i dette tilfellet tilbakeføring av en viss avgassmengde til forbrenningskamrene på de tre første sylindrene), pluss SCR (Urea/AdBlue) og dessuten partikkelfilter.

Ny teknikk

I produksjonen av den nye motoren, finnes flere eksempler på "ny vri" på gammel teknikk. Et eksempel er honingen av sylinderforingene som er viktig for motorens oljeforbruk. I den nye Mannheim-fabrikken anvendes en ny honemetode som kalles platå-honing. Det innebærer at mellom de såkalte platåene er det dypere spor som hindrer "overskuddsolje" i å bli med stempelringene opp til sylindertoppen. Dette og andre tiltak gjør at OM471 har redusert oljeforbruket med to tredjedeler i forhold til den nåværende V6-motoren.

Kamakslene til lastebilmotorer er hittil blitt til ved maskinering av et helstøpt rå-produkt. For OM471 maskineres selve akselen og kammene hver for seg. Akselen har rør-form og maskineres i én operasjon, og kammene krympes på akselen (bilde). Fordelen er at kammene og røret kan ha vidt forskjellig stålkvalitet, og vektbesparelsen er 50%.

X-Pulse

Det nye common rail-systemet er meget avansert, og evnen til å bli styrt av elektronikken sammen med styringen av girkassen, turboen, motorbremsen og SCR-katalysatoren, er imponerende. Innsprøytnings-sekvensen varieres med hensyn til mengde, tidspunkt, varighet, trykk, antall mikro-doser i tillegg til hovedinnsprøytningen, og i forhold til belastning, lufttemperatur og temperatur i motor og katalysator.

Injektorene har innebygget "pressure booster", og maks. innsprøytningstrykk er 2100 bar. Systemet muliggjør 2500 bar, og det kjøres allerede forsøk med dette trykket. Med den avanserte computer-styringen er det enkelt å variere motorens effekt og dreiemoment. For OM471 Euro 6 i Europa blir den svakeste på 421 hk (2100 Nm) og den sterkeste på 510 hk (2500 Nm). På høyeste gir sørger computeren for at motoren får 200 Nm ekstra å rutte med.

Forsiden nå