Brødrene Stein (til venstre) og Frode Iversen driver Hardlife AS, og skal nå begynne som hovedimportør av Hanix-maskiner til Norge.

Hanix tilbake i Norge

SELJORD (AT.no): Hardlife i Bergen blir norsk importør av anleggsmaskiner fra japanske Hanix.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

For en drøy uke siden signerte styreleder Frode Iversen og daglig leder Stein Iversen avtalen med Hanix som gjør dem til norsk importør av gravemaskiner fra Hanix. Avtalen er så fersk at Hardlife ikke hadde rukket å få med seg noen maskiner med opp til standen på Dyrsku’n.

- Vi rakk akkurat å få med plakaten, ler Frode Iversen, men understreker at den har gjort nytten:

- Vi har fått mange forespørsler om Hanix-maskinene i løpet av de tre dagene her oppe.

Demo i løpet av høsten

I løpet av høsten vil Hardlife få inn demomaskiner på 2,7, 3,6 og 5,5 tonn, som alle er korthekkmaskiner i Hanix’ nye D-serie. Hanix er et japansk merke i økonomisegmentet, med en ny serie fra 900 kg og opp til 15,5 tonn.

2,7-tonneren Hanix H27DR er en av maskinene som kommer til Norge i løpet av høsten. Den drives av en Kubota-motor på 14,4 kW.

- Vi jobber også med å få laget maskiner med monobom for det norske markedet, sier Frode Iversen.

Delelager i England – og Askøy

Beck Maskin har tidligere vært importør av maskinene med stor suksess, men etter et eierskifte for noen år tilbake skapte problemer med leveringen, noe som gjorde at Beck måtte kutte ut merket.

Nå har Hanix fått delelager i England, noe som skal sikre mer stabile leveranser til det europeiske markedet.

5,5-tonnereren H55DR vil også bli å se i Norge i løpet av høsten.

- I tillegg vil vi opprette et eget lager for volumdeler på vårt nye anlegg på Askøy utenfor Bergen, forteller Frode Iversen.

Hardlife vil også tilby originaldeler og support for eksisterende Hanix-maskiner i det norske markedet, samt selge tilhørende utstyr.

God omsetning på Dyrsku’n

Hardlife er fra før mest kjent som leverandør av graveskuffer, og opplevde også stor interesse for disse produktene under årets Dyrsku.

- Vi har stor omsetning disse tre dagene. Vi var veldig fornøyde i fjor, og har økt omsetningen med 40 prosent siden da, forteller Stein Iversen.

Powered by Labrador CMS