FLÅTEN: Alle bilene til Brødr. Verstad er røde, og alle drar på samtlige akslinger.
FLÅTEN: Alle bilene til Brødr. Verstad er røde, og alle drar på samtlige akslinger. (Foto: Espen Braata)

Hvert eneste hjul trekker

BEITSTAD: Brødrene Ketil (51) og Leif Arne (48) Verstad har en lastebilpark det neppe finnes maken til. Det er drift på samtlige akslinger på alle de 10 lastebilene de har.

FAMILIE: Verstad-familien er sammen om transportbedriften. Fra venstre: Eskil (32), Ketil (51), Joakim (29) og Leif Arne (48). Foto: Espen Braata
NYESTE: De to siste lastebilene Brødr. Verstad har kjøpt er to like MAN 41.500 med 8x8. Foto: Espen Braata
OPPTELLING: Når Ketil Verstad får med alle Mercedes-Benz’ene de har hatt, så kom tellingen til 19. Foto: Espen Braata
BEST: Aller best trives Ketil Verstad bak rattet på Magirus 256’en. Foto: Espen Braata
GAMMELT: Selv om det er en Iveco, har Magirus logoen også fått sin plass under frontruta. Foto: Espen Braata
FLAGGSKIPET: Ifølge Ketil Verstad er det ingen ting som kan måle seg med Magirus’en med luftavkjølt V8 motor. Foto: Espen Braata

Det finnes verken den bakke eller det føret som kan sørge for at Brødr. Verstad ikke kan komme frem. De har bare tippbiler, og i bilparken er det både 4x4, 6x6 og 8x8-lastebiler. Å ha en lastebil uten drift på alle akslinger kommer ikke på tale.

I fjor høst fikk de levert en ny MAN 8x8 med dumperkasse, og i sommer kom en ny identisk. Men ifølge storebror Ketil er de langt i fra de beste bilene.

Sjel

- Det er noe med det du begynte å kjøre med, sier Ketil Verstad og klyver inn i Magirus’en fra 1981. Maken til bil har det aldri blitt laget. Verken før eller siden, mener han.

Den luftavkjølte V8-motoren har bare 256 hestekrefter. Å sette seg inn i den er nesten som å komme på et museum.

Akkurat som på mange nye tippbiler er det dymotape på mange av knappene. Eneste forskjell er på denne snart 40 år gamle lastebilen er det fortsatt mulig å lese hva det står.

Nostalgi

Motoren starter på aller første draget. Girkassen er sekstrinns og med et spett av en girspak som går helt opp i frontrutehøyde. I gulvet mellom setene sitter høy- og lavserie spaken. Ved siden av håndbrekket.

- Den er så sterk. Den gir seg aldri, sier Ketil Verstad før han begir seg ut på en av de smale og bratte veiene som er grunnen til at brødrebedriften nettopp har den bilparken de har.

Det er så bratt at skulle du gått bakken, hadde du lagt deg fremover for å komme opp.

- Se nå. Du trenger ikke gire, sier Ketil Verstad.

Og han har helt rett. Riktignok fungerer ikke turtelleren, men du kan høre at det bare så vidt sveiver rundt under det massive panseret. Men Magirus’en klatrer til topps. En moderne bil hadde stoppet for lenge siden.

Brøyting

Nettopp de kreftene er gull verdt når snøen laver ned på Beitstad. Fire forskjellige brøytekontrakter har Brødr. Verstad. Tre av dem er for Veidekke som har funksjons kontrakten i området, mens den siste er med kommunen. Til sammen er det 15 mil vei de har ansvaret for. Derfor er det også brøytefeste på samtlige biler.

På de verste stedene kommer det opp i to meter snø på flatmark. Det i kombinasjon med bratte veier med hårnålssvinger gjør at i de områdene er det de gamle Magirus’ene med spissplog som er kongene.

Når det begynner å dra seg til på andre veiene nede i bygda, hender det titt og ofte at Magirus’ene er å se i jobb der også.

Nyere

Det er med alt 10 lastebiler på tunet foran verkstedet. Noen av dem er godt tilårskomne, men de bilene som er i daglig drift og generer kilometer i hverdagen, er nye og moderne.

- Blir bilene for gamle, er det for kostbart å holde dem i drift. Derfor ble den eldste 8x8-bilen vi hadde, byttet i en ny MAN lik den vi fikk i fjor, sier Ketil Verstad.

I løpet av de 32 årene som er gått siden Verstad-brødrene startet opp i 1986, har de hatt tre boggibiler. At det blir noen flere er lite sannsynlig. En Magirus 310 de kjøpte året etter var den første med allhjulstrekk.

Året etter kjøpte de en brukt Magirus 256. Det var bare en liten utfordring med den bilen. Den hadde ikke 4x4. De tok like godt forakslingen fra en annen 310, byttet den og satte inn fordelergirkasse. Dermed var også den bilen blitt en firehjulstrekker.

For å få akkurat sånne biler de ville ha, ble det til at Ketil og Leif Arne Verstad reiste til Tyskland for å handle. Den første nye bilen de kjøpte, var først i 2009, mens den første 8x8-bilen kjøpte de allerede i 1993. Det var en Mercedes-Benz 3535.

Variert

Brødr. Verstad leverer mye grus og pukk i sitt nærområde. I tillegg driver de mye vedlikehold av veier, for det er mye grusveier i distriktet. I tillegg er områdene rundt Beitstad et stort landbruksdistrikt. Derfor har de en egen 4x4-bil med ekstra store hjul som stort sett bare brukes til å kalke dyrket mark.

Både de store hjulene med ekstra bæring og firehjuls trekken er helt nødvendig for å ta seg frem i de bratte skrån ingene. Hver sesong sprer de 1500 tonn kalk med den bilen. Nå er de i tenkeboksen om også den bilen, som er en 98-modell, bør byttes i en ny og mer moderne bil.

Trekkvogn

Den eneste trekkvognen Brødr. Verstad har, er en Iveco 6x6. Den går til daglig med tippsemi, men de har også maskinsemi.

Mye av kjøringen Brødr. Verstad gjør, er relatert til landbruket. Det er ikke mangel på biler for de ansatte heller. Det er seks heltidsansatte, og både Ketil og Leif Arne har hver sin sønn som kjører.

 

Forsiden nå