UTFORDRENDE: Bjørn Lægreid fra Eidfjord Bilberging har stadig oftere utfordringer med å finne noe å feste wirene i på nye semitrailere.
UTFORDRENDE: Bjørn Lægreid fra Eidfjord Bilberging har stadig oftere utfordringer med å finne noe å feste wirene i på nye semitrailere. (Foto: Espen Braata)

- Ikke noe å trekke i

EIDFJORD (AT.no): - Nye semitrailere har nesten ingen innfestingspunkter jeg kan bruke når de må berges, sier bilberger Bjørn Lægreid.

Hver vinter hjelper han mellom 150 og 200 vogntog som ikke klarer å komme seg opp stigningene mot Hardangervidda på riksvei 7. Eller blir stående å sperre eller ligger utenfor veien.

I løpet av de siste årene har Lægreid sett en trend. Det blir færre og færre steder å feste vinsjen i. I tillegg er tilhengerne stadig mer lavbygde og vanskeligere å få riktig vinkel på for å trekke. Verst er semitrallene.

Anlegg&Transport møtte ham på et typisk oppdrag: En fullastet semi på vei østover mot Geilo hadde fått stopp, sklidd bakover, og både bil og henger har sakset. Eneste måte å få den på rett kjøl igjen var å dra hengeren bakover.

Ingen punkter

Utfordringen på denne tilhengeren er typisk. Den hadde heller ikke noen steder å feste hverken kjettinger eller stropper i rammen.

På denne hengeren, som det går tusenvis av tilsvarende av langs norske veier, var eneste mulighet og ta to tynne kjettinger rundt en avstiving i bakkant av rammen. Hadde det ikke vært for såpeglatt underlag, og at hengeren måtte trekkes i utforbakke, hadde disse kjettingene blitt i spinkleste laget.

På sommerføre hadde det vært dødfødt. Men disse kjettingene var alt det var fysisk plass til.

Holder ikke

Langs rammen på disse tilhengerne er det øyne og surrefester. Disse er ment for sikring av tilhengerne om bord på ferger.

- Bruker du ett av disse festene til å berge, ryker det med en gang. De er av så dårlig kvalitet at det smeller med engang du begynner å trekke i dem, sier Lægreid.

- Lag holdbart

Lægreid etterlyser at produsentene av tunge kjøretøy også tenker på hvordan de kan berges om uhellet har vært ute. I dag blir det færre og færre steder hvor bilbergerne kan ta tak i havaristene uten at de ødelegger dem ytterligere.

Å dra i siste akslingen på tilhengerne er heller ikke optimalt. Sjansen for at noe vrir seg er stor. Derfor mener Bjørn Legreid det som regel er bedre å ofre en felg å trekke i.

Siste utvei er å bruke brede stropper rundt hele skapet for å ha noe å dra i, men det er en risikosport.

Bjørn Lægreid er vokst opp med biler, og siden 1994 har han drevet med bilberging. I 1998 kjøpte han sin første tungberger. TV-serien «Vinterveiens helter» gjorde ham til rikskjendis. Nå blir han fulgt av kamerateamene fra National Geographic Channel for tredje vinter på rad.

Forsiden nå