Liebherrs nye R924LC (24 tonn).

Intermat Paris 2012

Nyhetene stod i kø på årets Intermat i Paris, og det samme gjorde de besøkende. Over 200.000 løste billett på messa, hvor av en tredel fra andre land enn Frankrike.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Ny 24-tonner fra Liebherr

Liebherr verdenslanserte beltegraveren R924LC på 24 tonn. Nykommeren er utstyrt med en Liebherr Steg IIIB-motor med effekt på 115 kW (157 hk). I den nye førerhytta (ROPS) er det god plass, klimaanlegg og "korrekt" ergonomisk plassering av styrespaker, ifølge Liebherr. Alle servicepunkter for daglig vedlikehold er samlet og kan nås fra bakkenivå.

24-tonneren som har skuffekapasitet på 1,65 m 3, ble på Intermat vist med delt bom på4 m,2,7 m stikke og600 mm  belteplater.

Hitachis første serieproduserte hybridgraver ble Europa-lansert på Intermat. 21-tonneren har vært i salg i Japan siden slutten av fjoråret, og 150 maskiner er solgt.

Kina og Europa blir de neste markedene beltegraveren skal lanseres i. For Europas del, blir det kanskje neste år, ifølge Hitachi.

Sving-/bremseenergi

Hitachis hybridgraver ZH200 på 21 tonn, har en dieselmotor på 122 kW (166 hk). I tillegg omformes energien fra sving- og bremsebevegelser (elektrisk/hydraulisk svingmotor) til elektrisk energi som lagres i en kondensator/akkumulator. Elkraften trer hjelpende til når dieselmotoren trenger ekstra kraft for eksempel ved graving/hardt arbeid. Hybridløsningen medfører redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp. I tillegg er beltegraveren utstyrt med Hitachis nye hydraulikksystem TRIAS (tre pumper) som også skal senke drivstofforbruket. Den nye hydridgraveren har skuffekapasitet på 1,1 m 3 og gravedybde på6,67 m.

Hitachis nye 5. generasjons hydrauliske gravemaskiner var også utstilt. (A&T nr. 1-12)

Ny hjullaster

Hitachi viste og sin superferske ZW250-5 hjullaster på ca. 21 tonn og skuffekapasitet på 2,8-3,8 m 3. Den er ifølge Hitachi utviklet med innspill fra europeiske kunder som har ønsket (ønsker) seg en super-komfortable maskin. Og ifølge Hitachi er den nye 21-tonneren nettopp det.

Stor og rommelige førerhytte med air conditioning, oppvarmet, luftfjæret stol som kan skyves langt bakover, gir bra plass for langbeinte, teleskopisk rattstamme hjelper på også i så måte, store vindusflater gir god sikt over arbeidsområdet og bedre "hytteisolering" har resultert i et behagelig lydnivå. Hjullasteren skal også være lettere å manøvre enn forgjengeren.

Nykommeren har en7,8 liter6-sylinder vannkjølte turbomotor på 181 kW (246 hk). Føreren kan velge mellom to program alt etter hvilke arbeidsoppgaver som skal utføres. Under "lett" arbeid i flatt terreng, synker drivstofforbruket med opptil 10%. Den nye 21-tonneren skal også være svært servicevennlig.

Rekordår og nyhetsskred hos JCB

Engelske JCB solgte i fjor 69.100 maskiner og omsatte for £2,75 milliarder med en fortjeneste på £355 millioner. Det er rekord i selskapets 66-årige historie. Konsernet har så langt i år lansert 33 nye og oppgraderte modeller.

Flere av disse ble omtalt i vår februarutgave fra JCBs egen "Pre-Intermat" i Malaga, Spania. Men ifølge JCB-sjef Alan Blake, vil nyhetsskredet fortsette ut året med ytterligere 33 modeller. JCB har også utviklet sin egen Ecomax Stage IV-motor uten etterbehandling av avgasser.

20 meter til værs

Noen av dem ble lansert på Intermat, blant annet teleskoptrucken 540-200 som kan strekke seg20 mtil værs. Ingen i JCBs Loadall-serie teleskoptrucker løfter høyere. Nykommeren med løftekapasitet opp til 4 tonn, er utstyrt med 5-teleskoputskyt og JCB Dieselmax-motor på 100 hk (73,5 kW).

Nye hjullastere

Hjullasterne 427 og 437 som erstatter 426 (14,7 tonn/skuffekapasitet 2,1 m 3) og 436 (16,2 tonn/2,7 m 3, er også ferskvare. Duoen er utstyrt med Steg IIIB-motorer med turbo med variabel geometri på henholdsvis 118 kW (158 hk) og 129 kW (173 hk). Utslippkravene ivaretas ved hjelp av EGR og en diesel oksidasjonskatalysator. Motorene leverer solide dreiemoment, 9,4% økning på minstemann, sammenlignet med den utgående modellen. Lavere drivstofforbruk anføres også for begge. Duoen har firetrinns auto-transmisjoner fra ZF som også har levert akslene.

Stor og rommelige førerhytte, redusert lydnivå og god sikt er viktig faktorer for et godt førermiljø. Sikten bakover er også forbedret med ny design av motorpanser som er sterkt hellende.

Volvo opp i eliteserien

Pat Olney har fått en pangstart som president og adm. direktøri Volvo Construction Equipment (VCE). Selskapet klatret i 2011 opp på 3.plass i rangeringen over verdens største anleggsmaskinprodusenter, knepent foran Hitachi, og ifølge Olney akter VCE ikke å gi slipp på denne plassen.

Derfor lå det noe symbolsk i at hans fremføring på pressekonferansen på Intermat om rikets tilstand ble foretatt med symbolet "The best of the best" som bakteppe.

Rekordtallene

Året 2011 for VCE ble gjort opp med rekordproduksjon av 84.000 anleggsmaskiner, omsetningsøkning på 21% og markedslederposisjon i gravemaskin- og hjullastersegmentet i verdens største marked Kina.

I tillegg til lansering av 55 nye produkter i 2011, har VCE ytterligere 60 nylanseringer i pipelinen for 2012. Samlet utgjør dette Volvos største ekspansjon produktmessig i selskapets historie.

Teknisk plattform

Et annet hovedpunkt som er egnet til å styrke VCE-sjefens selvtillit, er vissheten om at selskapet har full kontroll over sin tekniske plattform. Med myndighetenes harde krav til miljø og utslipp, er det avgjørende at en global aktør holder tritt med motorutviklingen. Det gjør Volvo, og løsninger som for lengst er innført og tatt i bruk i konsernets lastebil- og bussdivisjon, kan lett konverteres til anleggsmaskiner.

- Vi har hatt suksess med innføring av kravene i Stage lllB/Tier 4i i våre motorserier, og vi har gjort det med drivstoffgjerrige løsninger, sier Olney.

Ekspansjon og investeringer

Det tredje hovedpunktet i Olneys presentasjon er knyttet til selskapets ekspansjonsplaner. Nettverket i Europa skal bygges ut ytterligere. Russland vil ha en sentral plass med oppstart av gravemaskinproduksjon i Kaluga i 2013, og fordobling av salgsnettet innen 2015.

Det foreligger planer om ytterligere investeringer i India, Brasil og Kina hvor selskapet allerede er markedsleder.

Produktnyheter

På produktsiden fornyes de mindre hjullasterne L45G og L50G i 9-10 tonnssegmentet. Mellomklasse-lasterne (11-15 tonn) kommer i de nye modellene L60G, L70G og L90G.

Beltegraverne i D-serien blir komplett i segmentet 14-21 tonn, og korthekkmaskinene ECR145D og ECR235D har fått en kraftig oppgradering.

I tillegg vil veihøvelen G900B-serie som er lansert i USA, bli tilgjengelig i Europa. På asfaltutlegger og veivals-siden kommer det nye modeller, men fremfor alt kommer det en hel serie kompaktlastere på hjul og belter. De bygger på produksjonsavtalen med JCB og representerer et relativt nytt område for Volvo.

Gleden i Volvo Maskin på Mastemyr over å få kompaktlastere på programmet er stor, noe man sikkert får bevis på under Vei og Anlegg.

Letter på sløret

Det var ingen hemmelighet at dumperprodusent Bell, Sør-Afrika, ville presentere nyheter på Intermat. Det ble varslet på Pre-Intermat i januar, og nyheten i Paris heter Bell B30E, en rammestyrt dumper i 30-tonnsklassen.

De som venter på å få Bell i E-serieversjon, må nok likevel smøre seg med tålmodighet. Dumperen vil bli satt i produksjon først i 2013. Selv om Bell har arbeidet med prosjektet i fem år gjenstår oppsummeringen etter langtidstestingen, opplyser sjefingeniør Pieter Goosen.

Prototyp-maskinene har ifølge selskapet gjennomgått de hardeste testene det er mulig å gjennomføre i noen av verdens mest krevende gruvemiljøer. Det som gjenstår er teknikernes analysere av strukturelle og dynamiske resultater etter langtidstestprogrammet.

Bygger på D-serien

30-tonneren blir den første i E-serien. Deretter vil de andre modellene komme i tur og orden.

Spesielt knyttes det stor interesse til hva som skal skje med 50-tonneren som i striglet D-versjon fikk meget stor oppmerksomhet fra maskinførerne på Intermat. Alle D-seriedumperne har fått oppgraderte Mercedes-motorer med flere hester og som tilfredsstiller utslippskravene.

Bell poengterer at de har valgt evolusjonens vei, nemlig å bygge videre på sin D-serie suksess. Riktignok er det gjort vesentlige designmessige endringer på framvogna, hyttevolumet er utvidet, og rekkverket rundt motoren er beholdt, men ingen komer til å være i tvil om at det er en Bell-dumper.

E-serien får økt lastekapasitet, og ellers nevnes at dumperne vil ha innebygd veiesystem av lasten, nøkkelløs tenning, bakkestartholder, veltesikring, automatisk startsperre ved parkering og antispin-system.

 

Powered by Labrador CMS