Erling Sæther forteller om lite omfang av kabotasje. Her i samtale med NLF-general Geir A. Mo (t.v.) på Svinesund.
Erling Sæther forteller om lite omfang av kabotasje. Her i samtale med NLF-general Geir A. Mo (t.v.) på Svinesund.

- Kabotasje har lite omfang

Ifølge Erling Sæther har kabotasje lite omfang.

Næringslivsdirektøren i NHO Logistikk og Transport forteller til Teknisk Ukeblad at problemet med utenlandske sjåfører er langt mindre enn antatt.

Sæther slår fast at omfanget av kabotasje utgjør tre promille av samlet innenlandsk transport og 3% av antall turer med bil.

Norske biler har beholdt en meget høy markedsandel for grensekryssende trafikk med hele 42% i 2013. Det er en nedgang fra 45% i 2008.

Det er lastebiler fra de fire landene Estland, Latvia, Litauen og Polen som har hatt størst fremgang siden den gang, og har nå en markedsandel på knappe 12% til sammen.

Det er ikke flere feil på utenlandske biler enn de norske, ifølge statistikk fra Vegvesenet.

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB), og undersøkelser gjennomført av NHO Logistikk og transport, viser at kabotasjeproblemet er mye mindre enn hva transportbransjen melder om.

- Kabotasje er blitt betegnelsen på enhver lastebil med utenlandske skilter på norske veier. Det er viktig å skille mellom kabotasjekjøring og internasjonal kjøring, sier Erling Sæther.

Kabotasjekjøring betegnes som innenlandske transportoppdrag utført av utenlandske lastebiler. Internasjonal kjøring er derimot grensekryssende transportoppdrag.

- 0,3% av total tonnasje er ikke ødeleggende for det norske markedet. Kabotasjekjøringen her i landet truer derfor ikke arbeidsplassene til norske sjåfører, sier Sæther.

Forsiden nå