KOMPAKT: Med bare 12 meter i lengde, 32 m3 kasse, kran med 28 meter rekkevidde og firehjulsdrift på bilen, åpner det seg mange muligheter. Kransemien ble overlevert i vinter.
KOMPAKT: Med bare 12 meter i lengde, 32 m3 kasse, kran med 28 meter rekkevidde og firehjulsdrift på bilen, åpner det seg mange muligheter. Kransemien ble overlevert i vinter. (Foto: Espen Braata)

Kransemi utenom det vanlige

FETSUND (AT.no): Slorafoss tipp og krantransport har bygd en kranbil det neppe finnes maken til.

På en Volvo FMX 4x4 sitter en 32 tonnmeter kran, og på svingskiva bak, henger en tippsemi med 32 m³ kasse.

Prosjektet med å utvikle og bygge denne kranbilen har i lang tid vært hjertebarnet til Richard Slorafoss. Tanken var å skape en kranbil som kan være så allsidig at den løser oppgavene flere forskjellige kranbiler normalt løser.

For å få fremkommelighet slik at bilen kommer frem under forhold andre kranbiler normalt ikke har mulighet til å ta seg frem i, er bilen bygd opp på en Volvo FMX 4x4. Med luftfjæret bakaksling blir dermed laveste punkt på bilen fordelingsgirkassen til firehjulsdriften. Dermed får bilen over en halvmeter bakkeklaring når den løftes helt opp.

Lang kran

På bilen har Nord-Kran montert en Fassi F315 RA. Denne kranen på 32 tonnmeter har rekkevidde på 28 meter med jibb.

SPENTE: Sjåfør Kristoffer Sameien og daglig leder Richard Slorafoss i Slorafoss tipp og krantransport har store ­forventinger til den nye kranbilen. Foto: Espen Braata

På kranen er det fem utskyv, mens det er fire på jibben. Alle utskyvene både på kran og jibb er hydrauliske.

KLARING: Med nesten en halvmeter bakkeklaring og firehjulsdrift skal det være mulig å komme frem de fleste steder. Foto: Espen Braata

På kranen er det både vinsj og rotator både for stor grabb og klype. Mye av tanken bak, er å kunne ha en kranbil som både er kort og så smidig at den kan komme inn der andre kranbiler må melde pass.

Med den store kassen blir bilen god egnet til å tran sportere ut alle former for løsmasser. Mange steder er det også utfordrende å kunne nå ut til et egnet sted og laste ut massene som skal vekk, enten det er jordmasser, rivingsmasser eller andre typer løsmasser.

INNTREKK: Underkjøringshinderet kan trekkes opp med en luftdreven sylinder. Foto: Espen Braata

Kort

For å ha mulighet til å komme til på disse ofte svært ugreie stedene, er bil og henger gjort så kort som overhodet mulig.

12 meter lang er bil og henger totalt. Med kort akselavstand på bilen og to akslinger på hengeren blir det smidig.

Det er danske AMT som har laget tilhengeren. Den er 7,32 meter lang innvendig i kassen, og har 1,90 meter høye karmer. Innvendig er det også surrefester nedsenket i dørken for å kunne kjøre annet gods. På toppen av karmene er det fastmontert rullepresenning.

ANNERLEDES: Kombinasjonen kransemi med stor tipphenger er ikke det mest dagligdagse. Foto: Espen Braata

Andre jobber

Oppgavene bilen er tenkt å løse, skiller seg også fra de jobbene som «vanlige» kran- og tippbiler gjør. Den hverdagen gledet Kristoffer Sameien, som skal kjøre bilen, seg til da AT.no snakket med ham i vinter.

- Jeg tror dette skal bli en fryd å kjøre. Jeg skal nok få prøvd meg, sier han.

FØRSTE: AT.no var med i vinter da Richard Slorafoss huket kroken i den første og beste dieseltanken han fant og Kristoffer Sameien gjorde seg klar for å ta det første løftet. Foto: Espen Braata

Den første utfordringen som måtte sjekkes ut, var om det var mulig å kjøre opp toppen av den enorme haugen 0-4-masser Feiring Bruks pukkverk i Blaker.

Men på tross av både ujevn vei og mykt underlag var det ikke utfordringer verken ved å kjøre opp eller snu rundt på toppen

Mer utstyr

Tanken er at denne kranbilen skal kunne brukes til alt. Derfor venter Richard Slorafoss også på en kombinert maskin- og plansemi.

Når den kommer, mener han de skal være i stand til å transportere det aller meste til de aller fleste steder. Et kort plan med innfesting i svingskiven er også under produksjon. Bilen er ellers utstyrt med vanlig tilhengerfeste for å kunne trekke slepehengere og kjerrer.

Slorafoss tipp og krantransport har nå kontrakt på fem biler som kjører for Franzefoss Gjenvinning i Oslo og Drammen. Den nye trekkvognen skal gå for alle kunder, men Richard Slorafoss regner med at det også kan være aktuelt å bruke den på Franzefoss-kjøringen.

Så stor tro har han på dette konseptet at han har et identisk sett i bestilling. Den bilen skal være klart etter sommeren 2018.

Forsiden nå