25 MIL: Cat-dozeren ble sledekjørt 25 mil fra iskanten inn til Troll-stasjonen. «Trekkhunden» er en Prinoth Everest beltemaskin som er levert av Owren AS på Vingrom.
25 MIL: Cat-dozeren ble sledekjørt 25 mil fra iskanten inn til Troll-stasjonen. «Trekkhunden» er en Prinoth Everest beltemaskin som er levert av Owren AS på Vingrom. (Foto: Ørjan Karlsen)

Maskintransport fra Oslo til Antarktis

I 2016 solgte Pon Equipment et 20-talls Cat-dozere. Den ene ble sendt 14.700 km før den var framme på jobben, på Norsk Polarinstitutts forskningsstasjon Troll i Antarktis.

Her skal D8T-dozeren på 39,7-tonn blant annet benyttes til å fjerne de steinharde brøytekantene på den 3 km lange flystripa på blåisen.

En måned

Cat-dozeren ble sendt fra Oslo med bil til Aalborg (Danmark) der 39,7-tonneren «mønstret på» det danske containerskipet «Mary Arctica» som forlot Aalborg 19. desember.

Etter et fire dagers opphold med lossing i Cape Town (Sør-Afrika), ankom «Mary» losseplassen (Sledeneset) i Antarktis 19. januar. Herfra ble Cat-dozeren slept på slede, trukket av en Prinoth Everest beltemaskin, 25 mil inn til Troll-stasjonen.

Med en slepehastighet på 15 km/t tok turen to og et halvt døgn.

80 containere

Troll-stasjonen har seks Prinoth Everest-maskiner som er levert av Owren AS på Vingrom (Oppland). Beltemaskinene benyttes til transport av forsyninger fra losseplassen i iskanten (200-300 m tykk) og inn til forskningsstasjonen.

Hver Everest-maskin trekker 35-40 tonn med seg på hver tur. For å få med seg alle de 80 containerne som båten losser på isen, må alle maskinene kjøre ca. 8-10 turer.

På turen ned til losseplassen, er sledene lastet med containere med avfall som det er forbudt å «lagre» i Antarktis. Turen frem og tilbake tar ca. 5 døgn, og siden overnattingsmulighetene her ute i isødet er lik null, fraktes en fullutstyrt «bolig» på en av sledene for de seks mekanikerne/sjåførene som utfører den lange transportetappen.

Teknologi

Cat-dozeren ville hatt en kortere reisevei til jobben dersom den var blitt kjøpt i Sør-Afrika.

- Vi har strenge miljøregler, og vi må kjøpe maskiner med den nyeste teknologien, sier Svein Henriksen, kjøretøyansvarlig i Norsk Polarinstitutt.

Henriksen kom hjem fra Troll 21. mars, etter et tre ukers opphold.

«Lager vann»

Den nye dozeren er ikke den eneste Cat-maskinen på Troll. For to år siden ankom hjullasteren Cat 908MHF (6,5 tonn).

Den er utstyrt med hydraulisk fres, og freser opp is til smeltekaret som mannskapet henter vannforsyningen fra.

Belter med pigger

Den nye Cat-dozeren, med Steg IV-motoren C15 på 364 hk/237 kW, har et ombygd U-blad med høyere/større vinger og skyvevolum på ca. 15 kubikkmeter. Ripperen har tre tenner.

Maskinen er utstyrt med Eber dieselvarmer, og alle oljer (hydraulikk, motor, transmisjon) er Cats syntetiske oljer som skal takle arktisk kulde. Maskinen er levert med boggi-ruller på understellet for bedre grep, mindre slitasje og økt kjørekomfort.

Etter ankomst Troll ble det sveiset på pigger på kammene til belteplatene for bedre grep «på holka».

LANDKJENNING: Etter en måned i sjøen losses Cat-dozeren på Antarktis-isen.
LANDKJENNING: Etter en måned i sjøen losses Cat-dozeren på Antarktis-isen. Foto: Vegard Tuven

 

Skryt for vedlikeholdet

De to Cat-ene har selskap av to Volvo-maskiner, nemlig beltegraveren Volvo EC240C (ca. 26 tonn) og hjullasteren Volvo L120F (ca. 21 tonn), levert av Volvo Maskin på Mastemyr (Oppegård/Akershus).

Hjullasteren er utstyrt med Øveråsen-fresen UTV430 og benyttes til rydding av flystripa. Prinoth Everest-maskinene med bakmontert fres benyttes til å frese opp rullebanen for å gi god friksjon.

ANKOMST: Et Falcon 7X jetfry fra Cape Town har nettopp landet med forskere ombord. Vi ser også Scania-brannbilen til Troll-stasjonen.
ANKOMST: Et Falcon 7X jetfry fra Cape Town har nettopp landet med forskere ombord. Vi ser også Scania-brannbilen til Troll-stasjonen. Foto: Svein Henriksen

Og pilotene skryter fælt av rullebanen og vedlikeholdet som utføres.

Garasje på 570 kvadratmeter

Streng kulde store deler av året innebærer at maskiner/utstyr parkeres i «Stallen», et kaldlager på 570 kvadratmeter.

I tillegg til Volvo- og Cat-maskinene, har Troll også en JCB Fastrac-traktor, to svenske Hammer containerløftere, en Scania P550CB brannbil, en Rammer-hammer, ei VTN knuseskuffe, åtte snøscootere, ni svenskproduserte beltevogner, Toyota pickup, Genie arbeidslift, Heatwork teletiner, to Ranger ATV 4x4, stor kranbil 4x4 og «en haug» med strømaggregat.

Troll har også egen dieseldrevet kraftstasjon, samt at man nå også har tatt i bruk solcellepaneler i strømforsyningen.

Forsiden nå