«miles» er betegnelsen på de nye drivstoffene fra Statoil Fuel & Retail.
«miles» er betegnelsen på de nye drivstoffene fra Statoil Fuel & Retail.

«Nytt» drivstoff sparer drivstoff

Statoil Fuel & Retail har lansert «nye» drivstoffer som gjør at drivstofforbruket i forbrenningsmotorer blir lavere. Nye i anførsel fordi selskapets basis-drivstoffer er de samme, mens additivene er endret.

De nye drivstoffene heter «miles 95» («miles 98» for høyoktan) når det gjelder bensin og «miles diesel» for diesel. Det er additivene, altså tilsetningsstoffer som forbedrer drivstoffenes egenskaper, som gjør at man kan spare drivstoff med «miles». De besparelsene Statoil Fuel & Retail offisielt går ut med, er 2,7% for bensin og 1,0% for diesel, målt mot selskapets egne drivstoffer til nå. Disse tallene gjelder for personbiler. Omfattende tester viser imidlertid at besparelsen kan være større for tunge nyttekjøretøy, i gjennomsnitt 2,3 prosent for testede tunge lastebiler.

Egenskaper

Additiver i drivstoff har en rekke egenskaper. Her skal vi kun ta de viktigste som sørger for å redusere drivstofforbruket. For bensinmotorer sørger additivene blant annet for bedre rengjøring av motoren, samt at de er friksjonsreduserende for den delene av motoren hvor motoroljen ikke kommer til, altså i sylindrene over stemplene. For dieselmotorer er det først og fremst den rengjørende effekten som er fremtredende ettersom drivstoffet i seg selv uansett har en smørende effekt. Det er denne lille forskjellen som gjør at besparingspotensialet er større for bensin enn diesel.

At de nye additivene er ekstra rengjørende, innebærer at man i sterkere grad unngår avleiringer på innsprøytningsdyser, ventiler og forbrenningsrom. Dermed oppnår man optimal forbrenning som i praksis betyr lavere drivstofforbruk. Og hvorfor er det mulig å oppnå større drivstoffbesparelse i tunge nyttekjøretøy enn i diesel-personbiler? Tester som er utført, gir ikke noe entydig svar på det. Det er imidlertid grunn til å tro at en motor som går på høy belastning mye av tiden vil være ekstra ømfintlig for avleiringer på dyser, stempler og forbrenningsrom.

Ettersom «miles» ikke innebærer noen prisøkning, vil lavere drivstofforbruk innebære litt lavere drivstoffkostnader. Dessuten kuttes CO2-utslipene like mye som reduksjonen i drivstofforbruket.

Forsiden nå