Satser i nisjemarked
MARIDALEN (AT.no): 25-åringene bak selskapet Gårdhammer & Henriksen satser tungt på trykking- og spyling av borehull.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
De to naboene fra Tyristrand på Ringerike startet selskapet sammen i 2016. Starten var å leie ut sin egen arbeidskraft for å spare opp startkapital. I 2017 kjøpte de betongbil med transportbånd.
Jon Eirik Gårdhammer hadde erfaring med trykksetting av borehull fra sin forrige arbeidsgiver. De to gründerne så fort at rehabilitering av eksisterende borehull er et stort marked.
Timingen for å starte opp med det kunne neppe vært bedre. Med en rekordvarm og tørr sommer bak oss, er det mange med borevann som har slitt med tilsiget i borehullene.
Brukt bil
I sommer (2018) fikk de levert en kombinert spyle- og sugebil de har kjøpt brukt fra Sverige. På 10 år har den 4-akslede Scania’en tilbakelagt bare 200.000 kilometer for Karlshamn kommune.
Bilen har et påbygg fra svenske Korp for 10.000 liter rent vann og 8000 liter slam.
Chassiset er en lavbygd Scania P-serie med 420 hestekrefter og tridem. Mange av brønnene som skal trykkes, ligger ofte litt utenfor allfarvei. Da er det nyttig å ha en bil som bare er 3,4 meter høy.
- Vi opplever stadig vekk at det er underganger som er ned i 3,3 meter. Så langt har det ikke vært problemer å komme frem på de stedene, sier Jon Eirik Gårdhammer.
Enkelt
Mange med borevann opplever at borehullet gir mindre og mindre vann. Å bruke sprengstoff i borehullet har vært vanlig for å få bedre tilsig. Ulempen er at sprengstoff-smaken kan henge i lenge etterpå.
Gårdhammer & Henriksen tetter borehullet med en sonde og blåser opp en pakning som tetter hullet. Den trykksettes med 300 bars trykk mot veggene.
Deretter settes det på inntil 170 bars vanntrykk i borehullet som åpner nye veier i fjellet. De aller fleste borehull har 5,5 tommers diameter, mens noen eldre borehull bare har 4 tommer.
Raskt
Stort sett er hele jobben gjort på mellom en halvtime og 45 minutter. Siden oppstarten har de to ungguttene fått 18 brønnborere som faste kunder og samarbeidspartnere i tillegg til mange private kunder. De aller fleste jobbene de har gjort, er over store deler av Østlandet og Vestlandet.
- For oss er det viktig å få en god kundebase. Det gir oss muligheten til å bygge en bærekraftig økonomi, sier Jon Eirik Gårdhammer.
Ved siden av spyle- og sugebilen, har de fortsatt betongbilen som går for fullt. I løpet av det siste året har den gått 50.000 kilometer. Planen er å vokse kontrollert i tiden som kommer.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll