FYSISK: Hverken Jon Eirik Gårdhammer eller Jonas Henriksen (bak) trenger å gå på helsestudio. Jobben gir trening nok.
FYSISK: Hverken Jon Eirik Gårdhammer eller Jonas Henriksen (bak) trenger å gå på helsestudio. Jobben gir trening nok. (Foto: Espen Braata)

Satser i nisjemarked

MARIDALEN (AT.no): 25-åringene bak selskapet Gårdhammer & Henriksen satser tungt på trykking- og spyling av borehull.

 

De to naboene fra Tyristrand på Ringerike startet selskapet sammen i 2016. Starten var å leie ut sin egen arbeidskraft for å spare opp startkapital. I 2017 kjøpte de betongbil med transportbånd.

Jon Eirik Gårdhammer hadde erfaring med trykksetting av borehull fra sin forrige arbeidsgiver. De to gründerne så fort at rehabilitering av eksisterende borehull er et stort marked.

Timingen for å starte opp med det kunne neppe vært bedre. Med en rekordvarm og tørr sommer bak oss, er det mange med borevann som har slitt med tilsiget i borehullene.

SATSER: Jonas Henriksen (til venstre) og Jon Eirik Gårdhammer er bare 25 år, men fokuset er å bygge en bedrift med sunn økonomi som skal vokse. Foto: Espen Braata

Brukt bil

I sommer (2018) fikk de levert en kombinert spyle- og sugebil de har kjøpt brukt fra Sverige. På 10 år har den 4-akslede Scania’en tilbakelagt bare 200.000 kilometer for Karlshamn kommune.

SONDE: Med en sonde som senkes ned i borehullet tettes det før vanntrykk sprenger nye veier i fjellet. Foto: Espen Braata

Bilen har et påbygg fra svenske Korp for 10.000 liter rent vann og 8000 liter slam.

Chassiset er en lavbygd Scania P-serie med 420 hestekrefter og tridem. Mange av brønnene som skal trykkes, ligger ofte litt utenfor allfarvei. Da er det nyttig å ha en bil som bare er 3,4 meter høy.

- Vi opplever stadig vekk at det er underganger som er ned i 3,3 meter. Så langt har det ikke vært problemer å komme frem på de stedene, sier Jon Eirik Gårdhammer.

Enkelt

Mange med borevann opplever at borehullet gir mindre og mindre vann. Å bruke sprengstoff i borehullet har vært vanlig for å få bedre tilsig. Ulempen er at sprengstoff-smaken kan henge i lenge etterpå.

Gårdhammer & Henriksen tetter borehullet med en sonde og blåser opp en pakning som tetter hullet. Den trykksettes med 300 bars trykk mot veggene.

Deretter settes det på inntil 170 bars vanntrykk i borehullet som åpner nye veier i fjellet. De aller fleste borehull har 5,5 tommers diameter, mens noen eldre borehull bare har 4 tommer.

Raskt

Stort sett er hele jobben gjort på mellom en halvtime og 45 minutter. Siden oppstarten har de to ungguttene fått 18 brønnborere som faste kunder og samarbeidspartnere i tillegg til mange private kunder. De aller fleste jobbene de har gjort, er over store deler av Østlandet og Vestlandet.

- For oss er det viktig å få en god kundebase. Det gir oss muligheten til å bygge en bærekraftig økonomi, sier Jon Eirik Gårdhammer.

Ved siden av spyle- og sugebilen, har de fortsatt betongbilen som går for fullt. I løpet av det siste året har den gått 50.000 kilometer. Planen er å vokse kontrollert i tiden som kommer.

Forsiden nå