Kai Paulshus (til venstre) og Jan Ove Laugerud fra Hesselberg Maskin er fornøyde etter et halvt år med alle Bomag-maskinene.

Satser tungt på vei

BOPPARD (AT.no): Bomag investerer mye for å befeste sin posisjon på veiutstyr. Et nytt demo- og testsenter skal lære sjåførene å utnytte potensialet i ­maskinene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Butikken har gått bra det siste året for Bomag. Ti prosent økte omsettingen med siste år. Særlig har det asiatiske marked vokst mye. Og ordrereserven fremover er historisk god.

Det har gitt klingende mynt i kassen. 25 millioner euro skal det Fayat-eide selskapet bruke på nytt hovedkvarter og demosenter. Nytt demosenter gjør at kapasiteten tredobles for opplæring, og Bomag kan ta imot opp til 18.000 brukere i året

Mer teknologi

En av hovedgrunnen for utvidelsen, er ny og mye mer avansert teknologi på maskinene. Demosenteret vil i årene som kommer spille en viktig rolle i utdanningen av sjåførene. Med stadig mer avanserte maskiner har det blitt vanskeligere å finne gode sjåfører.

Med en app på telefonen og en QR-kode på maskinen kan Kai Paulshus få opp hele serviceboken for maskinen.

Bomag feirer 60 år i 2017. Feiringen ble lagt sammen med Bomag Innovation Days. Der viste Bomag to oppgraderte valsetog med typetegnelsen BW154 APO og BW174 APO for asfalt.

Det som skiller disse fra de to tilsvarende og tidligere modeller, er tromlene.

Splittet

Begge disse modellene, som har en vekt på henholdsvis opp til 8,6 og 11 tonn, har vært av bestselgerne i Norge. Nå kommer begge i en versjon med splittet trommel.

Det har vært levert av andre leverandører tidligere, men nå er Bomag eneste leverandør med den løsningen. Fordelen er særlig for de som jobber mye på veier med store og skarpe kurver.

I tillegg viste Bomag en stabiliseringsfres. Selv om nyhetene Bomag viste ikke var så store, jobbes det på mange fronter med nye ting. Naturgass har allerede vært prøvd av flere kunder. Utviklingen av både helelektriske og hybride maskiner er også i full gang. Autonome maskiner for vei tror Bomag kommer.

Foreløpig setter lovgivningen en stopper for slike maskiner.

Godt fornøyd

Hesselberg Maskin overtok våren 2017 hele produktspekteret for veimaskiner fra Bomag i Norge. I mange år har de hatt Bomag komprimeringsutstyr, og adm. direktør Kai Paulshus er godt fornøyd med å ha blitt en komplett Bomag leverandør.

- Vi er veldig godt fornøyd med oppstarten av Bomags asfaltutleggere. Nå vil vi etter hvert satse tyngre også på asfaltfreser, sier Paulshus.

Vibroplater er et annet segment Hesselberg Maskin vil satse enda tyngre på. Der vil de utvide produktspekteret som tas inn til Norge. Etterspørselen særlig mot utleiemarkedet er stor.

Stort

Bomag ble startet som et familieselskap, men kjøpt opp av franske Fayat-gruppen i 2005. Selskapet har 500 forskjellige produkter og modeller, og konsernet har 2500 ansatte.

Produksjonen foregår ved fem ulike fabrikker i Europa, Brasil og Kina. Fayat-gruppens oppkjøp av konkurrenten Dynapac har satt i gang mange rykter. I følge nytiltrådt konsernsjef i Bomag, Ralf Junker, vil begge merkene forbli som to egne merkevarer også i fremtiden. Fayat-oppkjøpet av Dynapac er godkjent av konkurransemyndighetene med virkning fra 4. oktober.

- Vi vil ikke kannibalisere Bomag og Dynapac. Samtidig skal vi ta ut synergier mellom de to merkene, sier Junker til AT.no. Han sier videre at «å ha dyp forståelse for kundenes behov» også i fortsettelsen skal være en av Bomags kjerneverdier.

Powered by Labrador CMS