Stort og tungt, men likevel lettkjørt: Mercedes-Bens SLT.
Stort og tungt, men likevel lettkjørt: Mercedes-Bens SLT.

Tungtrekkerne fra Mercedes-Benz

Mercedes-Benz har gjort en solid jobb med sine nye tungtrekkere som danner toppen av Actros- og Arocs-programmet. At.no har prøvekjørt bilene i Tyskland.

De fireakslede tungtrekkerne fra Mercedes-Benz er konstruert for å kunne trekke 250 tonn, og inntil tre enheter kan jobbe sammen hvis totalvekten overskrider dette. Prøvekjøringen foregikk riktignok med «bare» 170 tonn, men dette er tross alt nesten like mye som tre velvoksne tømmervogntog.

Turbo retarder clutch

Det er selvsagt visse hensyn å ta når man kjører tung eller omfangsrik last, men bilene er likevel utrolig lettkjørte, takket være kraftig motor, 16-trinns automatisert girkasse og innretningen Turbo retarder clutch som er en kombinasjon av hydraulisk igangkjøringsclutch og kraftig primærretarder.

Allhjulsdrift

Hovedforskjellen på Actros SLT (står for tyske Schwer Last Transport - eller tungtrekker på norsk) og Arocs SLT er at førstnevnte leveres med luftfjæring og det store GigaSpace-førerhuset, mens Arocs har bladfjærer og førerhusutgaven BigSpace. Arocs leveres også i flere akselkombinasjoner, blant annet allhjulsdrift. Felles for begge er at de utstyres med den store OM 473-motoren med effekter på 517, 578 eller 625 hk.

Les mer om de nye tungtrekkerne fra Mercedes-Benz i maiutgaven av Anlegg&Transport.

Forsiden nå