Denne bulgarske trekkvogna må få repartert bremsesystemet og skiftet til lovlige dekk på forhjulene før den kan kjøre på norske veier igjen. (Foto: Statens vegvesen)
(Foto: Statens vegvesen)

Ulovlig Ecotrans-transport

Denne bulgarske trekkvogna hadde ABS-feil, manglet brems på ett forhjul og begge dekkene på forhjulene var utslitt.

Tralla er svenskregistrert og merket med Ecotrans Group. Sjåføren på den bulgarske bilen har pass fra Kroatia og førerkort fra Serbia. Transporten ble stoppet på E6 Jessheim trafikkstasjon nord for Oslo onsdag 10. februar.

Tapte 25 mill. på medieomtale

Ecotrans-leder Ken Nordqvist har opplyst til transportnet.se at han har tapt 25 millioner kroner og mistet en omfattende avtale med Postnord etter at blant andre AT.no har omtalt lovbrudd ved selskapets transporter i Norge.

Det har hovedsakelig dreid seg om bulgarske trekkvogner med makedonske sjåfører uten førerattest, i tillegg til enkelte andre ulovligheter. Nordquist har gått ut og sagt at Ecotrans nå slutter å bruke bulgarske og makedonske transportbedrifter til å trekke deres traller, i et forsøk på å gjenvinne tilliten hos sine kunder.

Bulgarsk til 2017

Han må likevel forholde seg til kontrakt-jussen, slik at de av bulgarerne/makedonerne som har avtaler med Ecotrans Group og ikke avsløres for lovbrudd i kontroller må få gå ut sin kontraktperiode. De fleste kontraktene går ut i 2016 og 2017, og da skal andre nasjonaliteter overta kjøringen.

Så dermed er ikke den bulgarske perioden over på en god stund for Ecotrans Group.

Forsiden nå