Illustrasjons

- Veiprosjekter blir 40% dyrere

Ekstrem kostnadsøkning truer nye veiprosjekter.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Det er høyst usikkert om alle nye veiprosjekter i Nasjonal transportplan (NTP) blir realisert, tross stortingsvedtaket før sommeren og en ramme på 1000 milliarder kroner. Dette skyldes at nye veiprosjekter i gjennomsnitt blir 40 % dyrere fra de omtales i planen til de er ferdig planlagt og klare til bygging, skriver Veidekke i en pressemelding. For de nye veiprosjektene omtalt i NTP tilsvarer dette, ifølge Veidekke, en kostnadsøkning på over 80 milliarder kroner.

Nasjonal transportplan er en svært ambisiøs plan med en ramme på mer enn 1000 milliarder kroner. Nå slår en rapport fra Oslo Economics fast at de reelle kostnadene vil bli langt høyere. Mange lokalsamfunn som tror de får nye veier risikerer å bli skuffet.

- Varslede prosjekter kan utgå

- Kostnadene for samferdselsprosjekter øker ofte betydelig fra de første gang blir omtalt i Nasjonal transportplan til de er ferdig planlagt og klare til bygging. Om kostnadene i planfasen fortsetter å øke tilsvarende kommende år, vil vi ikke få de veiene fremover som vi er forespeilet. Dette gjelder selv om Stortinget skulle bevilge midler tilsvarende rammene til Nasjonal transportplan, advarer seniorøkonom Eirik Nøren Stenersen i Oslo Economics.

- Bygg- og anleggsbransjen er svært bekymret for denne svære kostnadsveksten. Forsetter dagens utvikling, er det en rekke varslede veiprosjekter som sannsynligvis ikke vil bli gjennomført. Disse kostnads­økningene kommer allerede i planleggingsfasen, og det er en utfordring som politikerne må på banen for å løse, sier Kari Sandberg, adm. direktør i Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg i meldingen.

Konsernsjef i Veidekke, Arne Giske, mener Nye Veier er et eksempel til etterfølgelse når det gjelder å få mest mulig ut av veikronene:

- Vi mener det er mulig å bygge disse veiene billigere, eksempelvis har Nye Veier AS klart å redusere kostnadene i sine prosjekter med rundt 20 prosent. Vi stiller gjerne opp og bidrar til å at vi får mer vei for pengene. Blant annet kan større prosjekter, bruk av totalentrepriser og ikke minst tidlig involvering av entreprenørene for å finne innovative løsninger gi betydelig lavere kostnader, sier han.

Utsatte prosjekter

Oslo Economics' rapport lister opp de 15 veiprosjektene i transportplanen som ikke er fullfinansiert og dermed vurderes som mest truet. Dette er blant annet E18 i Asker, E39 Ålesund-Molde og E6 Levanger-Steinkjer.

Rapporten er bestilt fra Veidekke og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA).

Rapporten vil bli diskutert på Arendalsuka i august der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, sentrale politiske representanter og ledere fra byggenæringen deltar:

Powered by Labrador CMS