Stavanger til Bergen med bil på to timer kan bli en realitet dersom Statens vegvesen får oppfylt drømmene sine.
Stavanger til Bergen med bil på to timer kan bli en realitet dersom Statens vegvesen får oppfylt drømmene sine.

Vil ha 130 km/t på Vestlandet

Å bygge fergefri E39 på Vestlandet med en fartsgrense på 130 km/t kan ha store samfunnsmessige gevinster.

Det mener Statens vegvesen.

- Stor fart har vært et tabutema i Norge. Men det er der de store gevinstene ligger, sier Olav Ellevset i Statens vegvesen, som er prosjektleder for fergefri E39, til Bergens Tidende.

En rapport fra BI tar for seg de de samfunnsøkonomiske fordelene ved å koble sammen bo- og arbeidsmarkedet mellom Bergen og Stavanger. Ifølge rapporten blir produktivitetsgevinsten for Stavanger/Haugesund-regionen på 33-55 milliarder kroner per år og for Stord/Bergen-regionen 15-50 milliarder kroner pr. år.

Det er høyre tall enn noen tidligere undersøkelser har vist, og prosjektleder Ellevset mener at man bør tenke helt nytt.

- Øker vi i tillegg fartsgrensen, skaper vi et enda større bo- og arbeidsmarked, noe som vil gi høyere gevinst. Derfor ønsker vi å planlegge veien mellom Bergen og Stavanger med en mulig hastighet på 130 kilometer i timen, sier E39-sjefen.

Han tror at hvis hastighetsdebatten kan handle om de regionale effektene, vil den bli mer stueren.

- Debatten om standarden på motorveien må starte allerede nå. Med en fartsgrense på 130 km/t kommer vi ned i to timer kjøretid mellom byene, sier Ellevset.

Fergefri E39 er i hovedsak planlagt med en fartsgrense på 100 km/t mellom Bergen og Stavanger. 

Forsiden nå