FORNØYD: Både Jan og Thor Myrvang er strålende fornøyd med den nye Scania tippbilen.
FORNØYD: Både Jan og Thor Myrvang er strålende fornøyd med den nye Scania tippbilen. (Foto: Espen Braata)

Ville ha lett tippbil

HØNEFOSS (AT.no): Jan Myrvang ville ha ny tippbil som var så lett som mulig, samtidig som den skulle tåle tøff bruk.

Aller helst ville han hatt en bil som ikke er tyngre enn den gamle Scania’en som var klar for å bli byttet ut. Samtidig måtte den være så solid at den tåler røff anleggsbruk.

Derfor ble det en prosess å konfigurere og bygge en bil som best mulig tilpasset til det Thor Myrvang Gravefirma AS skal bruke den til.

- Jeg visste ikke hvordan en sånn bil måtte bygges. Derfor ble erfaringen og kunnskapen som Scania-selger Øyvind Øverby har, helt avgjørende for resultatet og valgene, sier Jan Myrvang.

Sammen kom de frem til løsninger og kombinasjoner som ikke er de vanligste for norske tippbiler.

NYTT: Nye fester både for kost, spade og spett på bilen. Foto: Espen Braata

Uvanlig

Myrvang var opptatt av å ha en bil med flatt tak som ikke ble for høy. Dessuten ville han ha en hytte som ikke var så stor som en sovehytte eller liten som en daghytte.

Valget endte derfor på en hvilehytteutgave fra G-serien.

I kombinasjon med 13-liters motor blir det mange kilo spart i forhold til en bil med større hytte og motor.

Jan Myrvang driver firmaet, og faren Thor som startet det i 1961 er eneste fast ansatte. På 70-tallet var firmaet oppe i 15-16 ansatte. Nå er det bare far og sønn som jobber der i tillegg til innleide.

To blir en

Planen med den nye lastebilen, er at den skal erstatte de to andre lastebilene de har. Derfor var det viktig med en fleksibel bil som kan brukes til det meste. Den skal brukes både til transport av masser og flytting av maskiner.

Bilen de falt ned på, er en G-500 med tandem og nav reduksjon, helluft og 355 cm akselavstand.

Påbygget fra Zetterbergs er 520 cm langt, men har bare 90 cm i karmhøyde. Det gjør at lastehøyden fra siden er 235 cm uten at bilen er senket på luften. Kassen er også bygd med 1 millimeter tynnere plater enn vanlig, og det er kompensert med å gå opp fra Hardox 450 til Hardox 500-stål. Det gir også en vektgevinst.

LASTE: Det er lettere å laste med mindre gravemaskiner når karmene er lavere. Foto: Espen Braata

Bilen er bygd opp hos Zettersbergs i Sverige, men det er Skare & Nes i Sigdal som har gjort de siste tilpasningene og finishen.

Lettere å laste

LETT: Bare 12,6 tonn veier den nye Scania G-seire tippbilen til Thor Myrvang Graving. Foto: Espen Braata

- Vi bruker stort sett 8- og 13-tonns gravere. Da er det mye lettere å laste når kassa er lavere. I tillegg har vi litt større overheng bak som er en fordel både når du tipper og hvis du skal klatre opp i kassa med maskinen, sier Jan Myrvang.

Med både diesel- og AdBlue-tanken helt fylt opp, og med Jan Myrvang bak rattet, har bilen en egenvekt på 12.600 kilo. Det gir 13,4 tonn nyttelast, og det er Myrvang godt fornøyd med.

Også valget av høy baklem var bevisst. Med bare 90 centimeters høyde og aluminium er det mulig å løfte den ut for hånd.

- Vi kjører ikke så mange kilometer i året. Men nå har vi en ny, moderne bil som forhåpentlig vil gå problemfritt i mange år, sier Jan Myrvang.

Forsiden nå