Åpent om natten igjen.

E18 Festningstunnelen er ferdig oppgradert

Fra og med i dag er det slutt med nattestenging i Festningstunnelen i Oslo, og trafikken kan gå som normalt.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

I ett år har Statens vegvesen arbeidet med oppgradering av tunnelen slik at den innfrir kravene til tunnelsikkerhetsforskriften. Til tross for utfordringer med covid-19-pandemien, er tidsskjemaet fulgt.

Nå er det slutt på nattestenging av Festningstunnelen.

Det er hovedsakelig elektroarbeider som er utført i tunnelen, men det er også gjort annet arbeid. Kontraktsummen for prosjektet er på drøye 250 millioner kroner.

Her er noe av det som er gjort:

  • Bygget nytt teknisk bygg
  • Bygget nytt sedimenteringsanlegg
  • Bygget nytt styrerom for sedimenteringsanlegg
  • Montert 2100 meter med kabelstiger
  • Montert 12 nye ventilatorer. Til disse er det montert 3000 meter med kraftkabler
  • Montert 5000 meter med langsgående ledelys
  • Montert ny belysning i Vestbanekrysset påkjøringsrampe, 198 armaturer. Til disse er det strukket ca. 11000 meter med kraftkabler
  • Montert åtte nye bommer
  • Montert 11 nye LED variable skilt
  • 10.000 meter med signalkabel
  • Bygget ny pumpestasjon på Bygdøylokket og utvidet pumpestasjon B i tunnelen
  • Byttet 28 ITV-kameraer
  • Montert nytt dome-kamera
  • Montert seks nye kjørefeltsignaler

I tillegg til at tunnelveggene er nymalte, er det også lagt ny brannbeskyttelse i vegger og tak.

I «Danskeløpet», rampen som leder mot ferjekaia i Oslo, er det nytt vann- og frostsikringshvelv med sprøytebetong.

Det er også gjort trafikksikkerhetstiltak i havarinisjer.

Powered by Labrador CMS