Reduserer støtten til mange elvarebiler – kaller det en gladsak

Mandag 23. november justerer Enova det populære støttetilbudet for innkjøp av elektriske varebiler. Støttesatser tilpasset hver bilmodell skal gi «et mer rettferdig, robust og effektivt virkemiddel i den grønne omstillingen av næringstransporten».

Publisert

- I et år hvor salget av varebiler har gått ned med over 20 prosent, øker salget av elektriske varebiler. Siden vi lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av elvarebiler i august 2019, har vi gitt tilsagn om støtte til over ti tusen biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. Det vitner om stor interesse i næringslivet for å legge om til utslippsfri varetransport, sier markedsdirektør Øyvind Leistad i Enova.

Se støttemottakere siste 12 måneder, fordelt på fylke

Automatisk støttesats per bilmodell

Enova går nå bort fra løsningen med tre faste støttesatser basert på bilenes motorkraft, til fordel for egne satser for hver bilmodell.

- Støttetilbudet vårt til elvarebiler har siden starten vært automatisert, hvor man får svar på søknaden umiddelbart, uten manuell saksbehandling. Nå automatiserer vi også støttesatsene, med daglige oppdateringer ut fra eventuelle endringer i listepriser. Støtte tilpasset hver bilmodell gir et enda mer treffsikkert virkemiddel og rettferdig konkurranse bilmodellene imellom, sier markedsdirektøren.

Se beregnet ny støtte for hver elvarebilmodell, med differanse fra tidligere ordning (nedlastbart, publisert av Enova).

Å søke om støtte har dessuten blitt enda enklere: Du ber bilforhandleren søke for deg når du bestiller bilen. Alt du behøver å gjøre er å bekrefte søknaden på mobilen.

- Positivt med lavere støttesatser

Støttenivået skal heretter styres automatisk av ekstrakostnaden med å velge en elvarebil fremfor en tilsvarende varebil med forbrenningsmotor. Noen bilmodeller får høyere støttesats enn tidligere, mens andre i ulik grad går ned i støtte.

- Selv om det nok kan oppleves negativt i de tilfellene hvor støttesatsene går nedover, er det faktisk en gladsak for markedet, for det bærer bud om at elvarebiler er i ferd med å bli konkurransedyktige på pris. Snøballen har begynt å rulle, og det er en tydelig utvikling både på salgstallene, prissetting og bredden i modellutvalget, forklarer Leistad i Enova.

For ordens skyld: Støtte innvilget gjennom forrige ordning er fortsatt gyldig, med det støttenivået og de vilkår som gjaldt på tilsagnstidspunktet.