Daimler Trucks CO2-nøytrale fremtid med elektrisk drivlinje og hydrogen brenselcelle.

- Kun fossilfrie lastebiler i salg fra 2040

I en vitenskapelig støttet uttalelse har Europas lastebilprodusenter konkludert med at innen 2040 må alle nye lastebiler som selges være fossilfrie!

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Dette for å oppnå karbonnøytralitet innen 2050. Det skal være mulig å oppnå dette målet, forutsatt at riktig infrastruktur for ladning/påfylling er bygget ut godt nok, og at et sammenhengende politisk rammeverk er på plass. Sistnevnte inkluderer omfattende CO2-priser for å drive overgangen fremover.

For å utvikle et veikart mot karbonnøytralitet senest i 2050, har toppsjefene hos Europas lastebilprodusenter, som også er medlemmer av European Automobile Manufacturers 'Association (ACEA), gått sammen med ledende forskere fra Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK).

Henrik Henriksson. leder i ASEA samt President og CEO i Scania

- Klimaendringer er den mest grunnleggende utfordringen i vår generasjon. Samtidig har den pågående covid-19-pandemien satt søkelyset på hvor viktig rolle veitransport og logistikk har for å sikre at mat, medisiner og andre essensielle varer er tilgjengelig for de som trenger dem, sier styreleder Henrik Henriksson i ACEAs Commercial Vehicle Board. Han er også adm. direktør i Scania.

- Hvis godstransport på vei skal opprettholde sin rolle i å betjene samfunnet, må vi gå vekk fra fossilt brensel så raskt som mulig. Ikke bare er vi overbevist om at det er nødvendig, vi vet at det er mulig og vi er klare til å få det til. Men vi kan ikke gjøre det alene. Beslutningstakere og andre interessenter må forene kreftene med oss for å få det til, sier Henriksson videre.

Volvo Trucks lanserer et komplett utvalg av elektriske lastebiler i Europa fra 2021

En felleserklæring fra ACEA og PIK, publisert 15. desember 2020, skisserer veikart og betingelser for å endre godstransportsystemet. I tillegg til investeringer fra næringsmiddelindustrien, inkluderer dette politiske alternativer som veiavgifter basert på CO2-utslipp, samt et energibeskatningssystem basert på karbon og energiinnhold. Et tett nettverk av infrastruktur for ladning og alternative fossilfrie drivstoff som passer for lastebiler, er også avgjørende for drift av tunge kjøretøy med lave og nullutslipp. Ifølge ACEA og PIK kan et forsvarlig prissystem for CO2-utslipp være et av de mest effektive instrumentene, ettersom nullutslippsbiler rett og slett ikke vil ta av så lenge diesel forblir billigere.

- Vitenskapen viser at hvis vi vil unngå å krysse farlige grenser for hva jorda tåler, må vi handle i dag. Vi må kombinere alle tilgjengelige løsninger for å gjøre et raskt skifte til karbonnøytralitet, sier jordsystemforsker Johan Rockström fra PIK.

De aller fleste av Europas lastebilprodusenter er på gang med elektriske varianter, her en DAF CF electric

- Nullutslippskjøretøyer vil ikke bare redusere CO2-utslipp, de vil også forbedre luftkvalitetsnivået ytterligere, en avgjørende faktor som får betydning for menneskers helse, sier han videre.

- Et første skritt er tatt med ACEA/PIK-samarbeidet, ettersom industri og vitenskap nå går sammen i et strategisk partnerskap for å sette fart på overgangen, basert på vitenskapelig informasjon, avslutter jordsystemforskeren.

Powered by Labrador CMS