Denne norskregistrerte mobilkrana var blitt kondemnert etter en ulykke. Deretter hadde forsikringsselskapet solgt den til et tysk firma som skulle frakte den fra Narvik til Tyskland for reparasjon.

Kjørte med førerhuset festet med jekkestropp

Det endte med gebyr på over 200.000 kroner for overlast og diverse feil og mangler - og selvfølgelig kjøreforbud.

Publisert Sist oppdatert

Onsdag 13. april ble en mobilkran stoppet av Vegvesenet i en utekontroll ved Stormyra kontrollstasjon i Narvik.

I førerhuset var det to tyskere på vei med den kondemnerte norske krana til ny eier i Tyskland for reparasjon.

Den opprinnelige planen var at krana skulle sendes med båt fra Narvik til Tyskland, men den nye eieren ønsket å kjøre den ut av Norge og hadde fått dispensasjon for å kjøre med bommen på til riksgrensen. Forutsetningen var at kjøretøyet var i forskriftsmessig stand.

Knekt førerhusfeste.

Og det var det ikke. Førerhuset hang så vidt fast i ramma og var festet med fiberbånd og jekk i bommen.

I tillegg noterte Statens vegvesens kontrollører i Narvik følgende:

  • Manglende EU-kontroll
  • Manglende kjettinger
  • Manglende bilbelte
  • Manglende vognkort
  • Kjøring uten gyldig dispensasjon
  • Uten dispensasjon ble det overlast
  • Mobilkrana hadde også kjørt over Taraldsvikbrua – som ville blitt stengt for annen trafikk dersom kjøreturen hadde foregått på lovlig vis

Overlastgebyret ble på 199.000 kroner. Samlet gebyr for alle forseelsene ble på 208.000 kroner.

Hendelsen ble først omtalt av avisa Fremover (krever abonnement).

Kjøringen med mobilkrana var foroverlent.
Powered by Labrador CMS