Tilskuddsordning for nye biogasstasjoner i Oslo

Oslo kommune lanserer støtteordning etter at Enova avsluttet sin.

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

En stadig større andel av Oslos og Norges tungtransport kjører på biogass. Nå lanserer kommunen en ny tilskuddsordning slik at flere biogasstasjoner kan etableres i Oslo. Maksimalt tilskudd per stasjon er 10 millioner kroner.

Lastebiler på biogass mangler steder å fylle drivstoff, og i februar i år var det slutt på den statlige tilskuddsordningen, fra Enova, for å etablere biogasstasjoner.

- Oslo kommune mener alvor med vår satsing på klimavennlig biogass. Nylig fikk vi på plass fritak for biogass-kjøretøy i bomringen. Nå vil vi sikre at de som kjører på biogass får flere steder å fylle tanken. Markedet for biogass går rett vei, men vi må over «fylle-kneika». Derfor vil kommunen gi tilskudd. Biogass er sammen med elektrisitet og hydrogen de teknologiene som vi skal ha på kjøretøyene mot 2030, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Stav.

Den største utslippskilden

Veitrafikk er den største utslippskilden i Oslo, og tunge kjøretøy står for nesten en fjerdedel av utslippene fra veitrafikken i byen.

- Overgang til fornybare drivstoff for tungtransporten er helt nødvendig for å nå målet om å redusere klimagassutslippene i Oslo med 95 prosent innen 2030. Men uten større utbygging av et fyllenettverk er det fare for at satsingen på biogass i transport på lengre distanser stopper opp i Norge, sier mobilitetsrådgiver i Klimaetaten i Oslo kommune, Petter Nergård Christiansen, om bakgrunnen for den nye ordningen.

Støttesummen er avhengig av hvor mange tunge kjøretøy som kan fylle på stasjonen i løpet av ett døgn. Kostnad for tomt er ikke støtteberettiget.

Vanskelig uten tilskudd

Enova la i februar 2022 ned sin tilskuddsordning for etablering av biogasstasjoner, men basert på Klimaetatens dialog med energistasjonsselskaper vil det være svært utfordrende å etablere biogassfyllestasjoner i Norge uten tilskudd. Dette gjelder særlig for flytende biogass som er kostbart i tillegg til at kundegrunnlaget foreløpig er svært begrenset.

I Oslo-området kan det være ekstra behov for støtte. Her er kostnaden for å leie eller kjøpe tomt er høyere enn ellers i landet.

31. desember 2021 var det registrert 625 biogass-lastebiler i Norge. 164 er i Oslo. Fyllenettverket for flytende biogass er i en tidlig fase, og det vil være nødvendig med flere stasjoner for at full utrulling av flytende biogass-lastebiler skal kunne settes i gang.

Her kan du lese mer om ordningen

Powered by Labrador CMS