BRATT: Det er ofte både bratt og trangt når TA. Skogsdrift & Trefelling er ute på oppdrag.
BRATT: Det er ofte både bratt og trangt når TA. Skogsdrift & Trefelling er ute på oppdrag.

Trefjerning med Tatra

FREMKOMMELIGHET: T.A. Skogsdrift & Trefelling har de siste tre årene hatt en Tatra 8x8 i parken. Det er ikke tilfeldig. Oppdragene selskapet reiser ut på, er ofte godt utenfor der asfalten slutter.

Publisert Sist oppdatert

I 2004 etablerte Tor Anders Syversen i T.A. Skogsdrift & Trefelling seg i Oslo-området, men han hadde allerede da lang erfaring med tømmerhugging. Han startet i yrket allerede i 1979. Kundene er alt fra privatpersoner til kommuner og entreprenører. Firmaet utfører alt fra beskjæring av hagebusker, til å rydde små og store områder hvor det for eksempel skal utføres bygge- og anleggsarbeider.

EIER: Tor Anders Syversen driver T.A. Skogsdrift & Trefelling og trives godt med motorsaga i hendene.
EIER: Tor Anders Syversen driver T.A. Skogsdrift & Trefelling og trives godt med motorsaga i hendene.

Det kan bli mange mindre oppdrag på en dag, og vi hang oss på Tor Anders og gjengen en ettermiddag i august. Først var det en tomt på Oslo Vest som skulle felles slik at eieren igjen fikk fjordutsikt. Her var det svært trangt og bratt, men så lenge det er tørre forhold er det lite som stopper Tatra’en, opplyser Tor Anders.

8X8 og uavhengige hjuloppheng

UAVHENGIG: Her ser vi hvordan alle akslene er helt uavhangige og jobber individuelt for å ha kontakt med underlaget.
UAVHENGIG: Her ser vi hvordan alle akslene er helt uavhangige og jobber individuelt for å ha kontakt med underlaget.

Det er Tatras unike oppbygging som gjør at den får helt spesielle egenskaper i terrenget. Med den sentrale tuberammen som har en modulær oppbygging, kan Tatraene leveres med fra to til fem aksler, og mulighet for drift på alle aksler.

Tor Anders har hatt bilen i nærmere tre år. Den er bygget opp med plan med tømmerstaker og lemmer, for å transportere både tømmer og skogsavfall. Bilen er utstyrt med en FTG V-kran V13 tømmerkran som har hele 10 meters rekkevidde. Kranen kan benyttes til mange «umulige» oppdrag. Enten det er å stå på motsatt side av en hekk og løfte trærne over, eller å assistere når vanskelige trær skal felles.

STIV: Den stive sentralrammen gjør at bilen kan ha forhjulene i luften uten å "tippe" forover selv på flat mark.
STIV: Den stive sentralrammen gjør at bilen kan ha forhjulene i luften uten å "tippe" forover selv på flat mark.

Tor Anders opplyser at bilen har en tillatt totalvekt på 32 tonn. Egenvekten med kranen montert, er mellom 21 og 22 tonn. Det betyr kun ca. ti tonn nyttelast, men det holder som regel da kvist og tømmer som regel utgjør mesteparten av volumet på lassene.

«Født bak rattet»

EFFEKTIV: Sjåfør Justinas Kareiva fra Litauen er ifølge Tor Anders født bak rattet.
EFFEKTIV: Sjåfør Justinas Kareiva fra Litauen er ifølge Tor Anders født bak rattet.

Selv trives Tor Anders best med motorsagen i hånda. Rattet på Tatraen er derfor overlatt til Justinas Kareiva fra Litauen. Han er ifølge Tor Anders født bak rattet hjemme i Litauen og rygget fra de fleste med firehjulshengere allerede som tiåring!

OPPE: Vel oppe ser vi hvor lang fjæring det er på den bakre akselen.
OPPE: Vel oppe ser vi hvor lang fjæring det er på den bakre akselen.

Justinas liker seg bak rattet i bilen, og skryter av hvor god bilen er ute i terrenget. Vi får en demonstrasjon på dagens andre stoppested. På Fjellhamar skal nemlig en gate, der det skal legges nye rør til vann og avløp, ryddes. Her er det et våtområde som raskt blir uframkommelig etter mye nedbør. Før bilen rygges inn til hogstområdet blir det nøye inspisert av Tor Anders og Justinas for å være sikre på at det ikke er for bløtt. Tor Anders forteller at det er mulig å få spesialdekk til bilen hvor mye luften kan slippes ut slik at marktrykket fordeles bedre. Ettersom det i løpet av de tre årene han har hatt bilen, kun har vært to tilfeller der de har måttet få litt assistanse for å komme seg ut igjen, har han valgt å ikke koste på seg disse dyre dekkene.

Effektivt arbeid

RASK RIGGING: Allerede før Justinas har fått rigget krana er Tor Anders i gang med fellingen.
RASK RIGGING: Allerede før Justinas har fått rigget krana er Tor Anders i gang med fellingen.
BLØTT: Tatraen klarer seg godt også i bløtområder, forteller Tor Anders.
BLØTT: Tatraen klarer seg godt også i bløtområder, forteller Tor Anders.

Etter en kjapp inspeksjon rygges bilen bort til oppdraget. Før Justinas har fått ut støttebeina til kranen, har Tor Anders felt de første trærne. Det går unna, og i løpet av en liten time har gjengen på fire kuttet ned trær og fylt opp dagens siste lass. Justinas sørger for å laste og pakke mens Bogdan hjelper til med å kappe trærne i riktig lengde slik at de passer på planet. Tor Anders og Arthur tar seg av trefellingen.

Vanligvis består «crewet» av fem personer, men sistemann sitter i innreisekarantene etter en lengre sommerferie i hjemlandet. Da Norge stengte grensene i begynnelsen av året, ble nemlig samtlige av de ansatte som kommer fra Litauen og Romania igjen i Norge slik at de har hatt mulighet til å opprettholde full drift i hele vinter. Tor Anders syntes derfor det var fullt fortjent med en lang sommerferie for alle de ansatte i år.

Egne lagre

T.A. Skogsdrift & Trefelling har to egne områder på Furuset i Oslo og på Lørenskog hvor de legger virket i ranker, inntil det kommer en stor fliskutter og maler opp alt til flis. Dette benyttes til produksjon av biodrivstoff. Det er kun de største stammene som slipper unna kverna, og selges separat til andre formål.

Selskapet har også stubbefreser slik at de sørger for at hele treet er borte etter at jobben er gjort. Spesielt hos privatkunder er det viktig at alle spor er borte når jobben er gjort, gliser Tor Anders Syversen før han sender dagens siste lass av gårde.

Powered by Labrador CMS