Volvo har kjøpt et flott eksemplar av Volvo Titan Tiptop som nå står på Volvo Musesum.

Volvo Titan Tiptop

Volvo har nylig kjøpt inn et eksemplar av den svært sjeldne Volvo Titan Tiptop.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Denne modellen er kun blitt produsert i 1 429 eksemplarer og det finnes kun et fåtall igjen i verden i dag. Nå kan du se denne Volvo Titan Tiptop i tipptopp stand på Volvo Museum i Göteborg.

Volvo Titan Tiptop var i sin tid en sensasjon da den ble lansert. Det var, ifølge Volvo, den første tunge og sterke frambygde (førerhuset over motoren i motsetning til snutebil) europeiske lastebilen som hadde tippbart førerhus. Gjennom å være et førerhus uten motorpanser ble den raskt et forbilde for hvordan europeiske lastebiler skulle komme til å se ut – helt opp til dagens modeller.

Denne modellen ble produsert i årene 1964/65 og den raske utviklingstakten gjorde at det ikke ble produsert flere enn 1 429 biler før det var tid for modellbytte igjen.

Reddet fra forfall

- For oss er det naturligvis utrolig hyggelig at vi fikk sjansen til å kjøpe inn denne bilen, som er i utrolig fin original stand. Den representerer en viktig epoke i Volvo Trucks historie og kompletterer derfor samlingen vår på en flott måte, sier Sören Nyboe, sjefen for Volvo Museum i en nyhetsmelding.

Det er brødrene Robert og Rustan Eliasson, som reddet lastebilen fra en langsom død ute på en åker, som nå har solgt til museet.

- Det har krevd mye jobb å få bilen i original stand, men nå er den antagelig den mest komplette Titan Tiptop som eksisterer i dag. Vi har lagt ned utrolig mye arbeid og tid på å reise rundt for å lete etter originaldeler i hele Sverige og også i Norge, forteller Rustan Eliasson.

Fra A-traktor til gammel prakt

Som ny gikk denne Titan-en som trekkvogn mellom blant annet Sverige og Finland. Robert Eliasson kjøpte lastebilen som tenåring i begynnelsen på 80-tallet og hadde den som A-traktor. Han solgte bilen igjen i 1986 og da begynte den ferden mot en langsom død. Den ble plassert på en åker, der den ble stående i åtte år.

- Beslutningen om å kjøpe bilen tilbake for å renovere den, gikk nok mer på følelser enn fornuft, men det har definitivt vært verdt alt strev og arbeide, sier Rustan Eliasson.

Powered by Labrador CMS