Leiv Sand Transport er lokalisert i Levanger i Nord-Trøndelag, og frakter møbler, containere, kjøle- og frysevarer og annet gods i hele landet.

Styrker konkurranseevnen med energiledelse

Med økonomisk støtte fra Enova er nordtrønderske Leiv Sand Transport i gang med energiledelse. Nå skal drivstofforbruket ned for å få konkurransekraften opp.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

På tampen av fjoråret fikk transportbedriften, som er en av landets største møbeltransportører, en million kroner fra Enova til å komme i gang med energiledelse.

- Med energiledelse avdekker de unødvendig energibruk i driften. Prosessen ender med konkrete tiltakslister og systematisk oppfølging for å få bukt med den unødige energibruken, forklarer Enovas markedssjef for transport, Petter Hersleth.

Reduserer kostnadene

Leiv Sand Transport ble klar over muligheten for Enova-støtte nærmest ved en tilfeldighet.

- Vi bruker 2,2 millioner liter diesel i året. Det er enorme tall. 35 prosent av våre kostnader er knyttet til energi, og som alle andre i bransjen har vi små marginer. Jeg var hos Enova i annet ærend da rådgiveren deres spurte om vi hadde vurdert energiledelse. Jeg fattet interesse da jeg fikk høre at det var mulig å redusere energikostnadene med både fem og ti prosent, sier daglig leder Arild Sand i Leiv Sand Transport.

Krav om miljørengskap

For Arild Sand er hovedmotivasjonen for miljøsatsingen økt konkurransekraft, både for eget selskap og industrien i regionen. Han tror lastebilnæringen vil møte større miljøkrav framover, og ønsker å være i forkant av denne utviklingen:

- Ingen stiller direkte miljøkrav til oss ennå. Absolutt ingen. Men kundene til kundene våre etterspør stadig mer dokumentasjon. Mange norske bedrifter driver med eksport, og stadig flere av kundene deres, særlig i land som Tyskland og Sveits, krever miljøregnskap, også for transportene. Uten det får de ikke engang levert tilbud, sier Sand.

Sand tror derfor lastebilnæringen er nødt til å ta miljø på alvor, selv i trange tider:

- De fleste av oss i næringen har mer enn nok med å holde oss flytende i hverdagen, og har ikke tid til å legge oss på ryggen og se oppover. Samtidig er vi nødt til å tenke større og ta grep når det gjelder miljø for at vi ikke skal synke lenger fremme, sier han.

Konkurranse mellom sjåførene

Gjennom energiledelsesarbeidet har Leiv Sand Transport identifisert flere områder de vil forbedre seg på. Arild Sand har tro på å oppnå redusert drivstofforbruk blant annet gjennom vennskapelig konkurranse mellom selskapets sjåfører:

- Holdningen til sjåføren påvirker kjøreteknikken, og det utgjør mye over et år. Med trykk på energiledelse internt skal vi heve kompetansen på hva som skal til for å redusere forbruket, og sjåførene våre skal få månedlig oversikt over eget kjøremønster. Da måler vi en rekke parametre som tomgangskjøring, bremsing og for eksempel hvor lenge man kjører med feil lufttrykk. Her legger vi opp til konkurranse internt. Da ser vi ikke bare på hvilke sjåfører som er best, men hvem som har den beste utviklingen. Vi kan ikke ha femti Northug-er, men vil gjerne ha alle inn på kretslaget, sier Sand.

Bedre innkjøp

Sand tror også at når de blir mer bevisste på energibruk, blir de også bedre innkjøpere av nytt utstyr.

- Jeg vil tro flere enn oss kjøper nye biler basert mest på en magefølelse om hva vi tror er best å kjøre med. Målingene våre vil gi mer kunnskap som vi vil bruke til å kjøpe og bruke biler som passer enda bedre til formålet, og som blir billigere i innkjøp eller drift.

Vil at energifokus blir normen

Leiv Sand var blant de første transportørene til å søke Enova om støtte til å ta grep om egen energibruk. Enova kan gi inntil én million kroner i støtte for å komme i gang med energiledelse, og håper flere transportbedrifter vil følge i Leiv Sands fotspor:

– Vi er glade for at de går foran og viser vei. Vi har god erfaring med energiledelse fra andre bransjer, og potensialet er stort også i transportbedrifter. Vårt håp er at det Leiv Sand nå gjør, blir normen for lastebilnæringen, sier Petter Hersleth i Enova.

Powered by Labrador CMS