
Vurderer å erstatte katastrofetunnelen
Gudvangatunnelen er foreldet, og oppfyller ikke dagens krav.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Allerede i 2011 begynte Statens vegvesen å vurdere å bygge en ny tunnel for å erstatte Gudvangatunnelen der et vogntog tok fyr mandag. 73 mennesker ble sendt til sykehus etter brannen mandag.
Tunnelen er en av de eldste i Sogn og Fjordane, og mye av utrustningen og utformingen er fra midten av 80-tallet. Det fortalte avdelingsdirektør Nils Magne Slinde i veivesenet til NRK i 2011.
Senioringeniør i Statens vegvesen, Gunnar Gjæringen, bekrefter overfor Aftenposten at Gudvangatunnelen er en av tunnelene som har størst behov for oppgradering.
- Dersom tunnelen skulle vært bygget i dag, ville en måtte vurdert å bygge en egen rømningstunnel ved siden av den eksisterende. Den ville også vært bredere og med andre sikkerhetskrav, sier Gjæringen.
Han forteller at det også vurderes å erstatte tunnelen med en helt ny tunnel fra Gudvangen til Flåm. En oppgradering av tunnelen er tenkt påbegynt neste år, men er avhengig av bevilgninger over statsbudsjettet.
Tunnelen er én av flere hundre tunneler i Norge som må utbedres innen 2019 for å følge opp kravene i EU-direktivet for trafikksikkerhet.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge