
Ulriken-tunnelen signert
Jernbaneverket signerte i går kontrakt med arbeidssamarbeidet JV Skanska Strabag på Ulriken-tunnelen i Bergen. Kontrakten har en verdi på 1,3 milliarder kroner.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Tunnelen, som blir 7,8 kilometer lang, skal drives med en TBM med diameter på 9,3 meter. Den skal gå fra Bergen sentrum til Arna.
Den skal ha ett spor og med krysningsspor på Arna siden.
Hvilken ende arbeidene skal starte er ikke helt avklart enda, men kontrakten er med oppstart i Bergen sentrum. Det er imidlertid en opsjon i kontrakten om oppstart i Arna som vurderes i disse dager.
Ulriken-tunnelen er den første jernbanetunnelen som drives med TBM i Norge.
- Vi skal først sprenge 800 meter med konvensjonell tunnel med et varierende tverrsnitt. TBM maskinen er det ett års leveringstid på og vi regner med å komme i drift med den etter sommeren 2015, sier Hans-Erik Larsen som er prosjektleder i Jernbaneverket.
TBM-en som skal brukes i Bergen er den største som har vært brukt i Norge.
Etter planen skal det nye tunnelen, som vil gi dobbeltspor inn til Bergen, være klar sommeren 2017.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge