
Siamesisk brannbil
At en tunnelbrannbil kan kjøre begge veier, kan være avgjørende for bilen og for mannskapets liv og helse. Konsekvensen av det har ZF tatt før. Sin første tunnelbrannbil med førerhus i begge ender, leverte selskapet i 2005. Den er stasjonert utenfor Mont Blanc-tunnelen.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Bilen på bildet har et fullt utstyrt førerhus foran og bak. Den har en girkasse som vanligvis brukes i anleggsmaskiner, hjullastere særlig, og den har som bildet viser firehjulsstyring og kan bevege seg diagonalt (hundegang). Brannbilen er bygget av den østerrikske påbyggeren Empl på et modifisert MAN-chassis.
Hvis det oppstår en eksplosiv utvikling av tunnelbrann, kan bilen skifte retning ved hjelp av et knappetrykk, og når begge hyttene er bemannet med sjåfør, kan bilen "rygge" i høy hastighet takket være en ekstra høy revers.
STILLING LEDIG:
-
Mekaniker - Uteservice Østlandet
Pon Equipment AS
-
Prosjektmekaniker 14/14 turnus
Pon Equipment AS
-
Mekaniker - Uteservice Nordmøre
Pon Equipment AS
-
Sjåfør
Skude Transport & Spedisjon AS
-
Mekaniker
Norsk Scania AS Hamar
-
Grunnarbeider
R Utemiljø AS
-
Prosjektleder
Nettpartner AS
-
Anleggsleder/Prosjektleder
Skagstind Bygg AS
-
Elektroinstallatør/serviceleder
GK Norge
-
Kuldetekniker
GK Norge