Alt på den nye Volvo FH har blitt testet på uttalelige måter.

Her gir de nye FH juling

Les om Volvos ekstreme kvalitetstester, og se bildene fra testene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.

Kulde, varme, vanngraver, humpete veier og ristemaskiner. Under utviklingen av nye Volvo FH måtte bilen underveis tåle en hel del juling. Alt for at sluttproduktet skulle bli så bra som mulig.

Lastebilenes varighet og pålitelighet har blitt testet.

- Kunnskap og forståelse om hvordan kunder kommer til å bruke lastebilen, kjøreforholdene, segmentene de skal operere i og deres nåværende og fremtidige behov, er helt avgjørende når vi setter kvalitetsstandarder for våre produkter, forklarer Hayder Wokil, kvalitetssjef hos Volvo Trucks, i en pressemelding fra selskapet.

- Til syvende og sist handler det om å skape maksimal driftstid. Kunder har behov for å vite at lastebilene deres vil gjøre jobben som forventet, uansett vei- og klimaforhold eller driftsmiljø, legger han til. 

Enkelt konsept

Selv om mange av testene den nye bilen måtte gjennomgå er kompliserte, er selve ideen bak testene enkel å forstå:

Det dreier seg om testing, måling og forbedring - og deretter gjenta prosessen om og om igjen inntil produktet innfrir eller overgår kravene. Alle feilrapporter blir fulgt opp og korreksjonstiltak blir implementert", sier Kenneth Abrahamsson, prosjektleder for verifisering og godkjenning for den nye Volvo FH.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Hans Johanzon, testingeniør.

Volvo opplyser at testene har fokuset på områder som lastebilens pålitelighet, varighet og drivstofforbruk. I begynnelsen ble de enkelte komponentene, som chassis, førerhus og det elektriske anlegget testet hver for seg. Etter at alt var skrudd sammen, skulle hele lastebilen testes.

Testet i kommersiell trafikk

Dette ble utført både i Volvo Trucks egne laboratorier og selskapets testanlegg samt i vanlig kommersiell trafikk.

Ett av de mange testanleggene som Volvo Trucks bruker til å teste lastebiler ligger i Kiruna i Nord-Sverige. I løpet av vinteren 2011/2012, var den laveste temperaturen som ble registrert der -44°C. Med andre ord perfekte forhold for å teste hvordan den nye Volvo FH ville oppføre seg under ekstrem kulde.

- Disse testene er relatert til kundevirksomhet. Testsjåførene skulle med andre ord bruke disse kjøretøyene nøyaktig på samme måte som de bruker sine egne lastebiler. De kjører dem, noen ganger med passasjerer, sover i dem og kontroller dem for å forsikre seg om at de starter om morgenen, selv etter en iskald natt", hans Johanzon, en av testingeniørene.

I løpet av testperioden ble hver av lastebilene kjørt minst 20.000 kilometer i den bitende kulden, der ett av de største problemene var at alle delene i lastebilen - fra det hardeste materialet til det elektriske systemet - ble sprøtt. Utfordringen lå i å utvikle komponenter som kunne tåle disse iskalde forholdene uten å svikte.

Temperatursvingninger

- Å forvisse seg om at lastebilen ikke bare tåler et ekstremt kaldt klima, men også hurtige temperatursvingninger er en annen kvalitetsutfordring. Derfor kjører vi vanligvis fra det nordlige Skandinavia, hvor det kan være 40 kuldegrader, til kyststrøkene i Norge hvor klimaet er varmere og temperaturen ofte ligger over null. Tyve minutter senere drar vi opp i fjellene igjen, hvor temperaturen synker igjen, forklarer Hans Johanzon.

Tester av ulike slag ble også utført på testanlegget i Hällered i nærheten av Gøteborg. Et stort antall testsjåfører arbeidet intenst med å gjennomføre en rekke svært krevende og utvidede utholdenhetstester. Dette testregimet tilsvarer 10 år og 1 250 000 km på veien. Det inkluderer krevende veiforhold som kjøring i bakker med stigninger mellom 10 og 20 prosent, samt kjøring over en rekke typer underlag, som hull i veien, vaskebrett, brostein, dammer og bekker. Testprosedyrene omfatter andre elementer som å åpne og lukke dørene om og om igjen.

Ristelab

En av de mest krevende testene ble utført i Volvo Trucks' ristelaboratorium, hvor lastebilen blir ristet døgnet rundt i mellom seks og åtte uker. For en kunde tilsvarer dette mer enn én million kjørte kilometer.

Alle tilbakemeldinger fra testene ble fulgt opp for å forstå årsaken til eventuelle feil og å finne varige tekniske løsninger. De nye løsningene må deretter gjennom nye tester, og slik fortsetter prosedyren inntil spesifikasjonen for den aktuelle komponenten oppfyller kravene som er angitt for denne.

Volvo Trucks har også utført felttester.

- Vi har hatt nesten 50 lastebiler utplassert hos kunder i Europa, Australia og Brasil. På denne måten kunne vi dekke ulike driftsbetingelser, transporttyper, klimaforhold og sjåføratferd, forklarer Kenneth Abrahamsson. 

Se flere bilder fra testingen:

 

STILLING LEDIG:
Etter vintertestene ble det utført nye tester for å finne ut hvordan snø, søle, salt osv. har påvirket lastebilen, samt hvilken effekt svingninger i fuktighet og kulde har hatt på ulike komponenter.
Akselerasjonstest på Volvo Trucks ristelaboratorium.
Powered by Labrador CMS