NHO: - Bra, men unødvendig
NHO hyller raske beslutninger, men kaller hele «svenskesaken» fullstendig unødvendig.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Torsdag kom det . Transportører som skal inn i Sverige, kan igjen kjøre med biler på mer enn 18,75 meter og over 40 tonn.
Les også:
Erling Sæther er direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk og Transport. Torsdag var han en fornøyd mann, og han roste både norske og svenske myndigheter for å handle meget raskt for å løse transportkrisen. Men han er likevel kritisk til at saken i det hele tatt oppsto. Alt arbeidet bransje hadde lagt ned med økte grenser for tonnasje og lengde på materiellet, ble annullert nærmest med et pennestrøk.
- Det var en helt unødvendig situasjon å havne i. Den svenske rettsavgjørelsen ville betydd total omlegging av transportsystemet i Norge, Sverige og Danmark over natten. For å gjennomføre omlegginger av et slikt omfang, trenger man minst syv år, sier Sæther.
Full mobilisering
NHO Logistikk og Transport har hatt «to-tre mann» på saken siden den kom fra «intet» for noen uker siden. Sæter sier det var oppriktig bekymring for at rettsavgjørelsen skulle bli stående, og at avgjørelsen ville «rasert» bransjen og industrien om den hadde blitt stående.
- Det ville vært katastrofalt både for industribedrifter, men også for transportbedrifter, og da spesielt de som driver med bulk og tømmer, sier Sæter.
Han sier at en trelastbedrift på Østlandet som eksporterer til Småland i Sverige, med de nye reglene ville fått en økning på 30%. Med 100.000 tonn trevarer i året ville dette ifølge Sæther gitt 10 millioner kroner i økte transportutgifter.
- Det går rett på bunnlinja og ville vært katastrofalt. Det samme gjelder aluminium og fisk, sier Sæther.
Ukene med reduserte lengder på bileneogi tonnasje, har ifølge Sæther fått økonomiske konsekvenser både for transportører og industrien, uten at han for øyeblikket kan tallfeste dette.
- Det er veldig gledelig å se at svenske myndigheter har skjønt alvoret i denne saken og ordnet opp så raskt, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF.
Bakgrunnsstoff:
STILLING LEDIG:
-
NORDIC CRANE AS søker driftsleder
Driftsleder ønskes i Haugesund!
-
Franzefoss Pukk AS (FPU) søker anleggssjef
Vil du lede vårt største pukkverk?
-
Feiring søker anleggsmaskinmekanikere og industrimekanikere
Har du det som trengs?
-
Vi søker mekanikere til vårt verksted på Mastemyr
Har DU lyst til å bli en del av landets største serviceorganisasjon innenfor anleggsmaskiner?
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper