1,3 meter lenger semitrailer
Den tyske tilhengerprodusenten Kögel har i lengre tid ivret for å forlenge semitrailerne med 1,3 meter. EU-kommisjonen vurderer dette nærmere.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Det er stort behov for å øke kapasitet og effektivitet innen veitransporten på kontinentet, men innen EU er mange lunkne til modulvogntog (25,25 meter). Et antall 1,3 meter forlengede Kögel-semitrailere kjører på dispensasjon i Tyskland, og EU-kommisjonen vurderer nå om dette er veien å gå.
Flere fordeler
Kögel hevder de forlengede semitrailerne, hos produsenten kalt "Big Maxx", innebærer flere fordeler. Man får med seg inntil 10 m 3 mer gods enn på en ordinær semitrailer, tilsvarende 8 paller. Dette innebærer en reduksjon i drivstofforbruk og CO 2-utslipp pr. transportert pall. Det trengs ingen investering i infrastruktur, og det hevdes også å være en fordel at et slikt semitrailervogntog er 7,45 meter kortere enn et modulvogntog.
Kögels innspill må kanskje ses på bakgrunnen av motstanden mot modulvogntog i Tyskland. Et modulvogntog innebærer enda større drivstoffbesparelser pr. transportert pall, og to slike vogntog kan erstatte tre ordinære semitrailerkombinasjoner. For øvrig kan en "Big Maxx" med en lengde på14,9 meter ikke inngå som en av enhetene i et modulvogntog.
STILLING LEDIG:
-
Fagsjef Anlegg og Infrastruktur
Entreprenørforeningen - Bygg og Anlegg (EBA)
-
Export Sales Manager
SMP Parts Norge AS
-
Prosjektleder
Anlegg Øst Entreprenør
-
Lærling
Anlegg Øst Entreprenør
-
Ingeniør
Larvik kommune
-
Byggeleder elektro/SRO
AF Anlegg
-
VI SØKER MASKINFØRERE OG ADK RØRLEGGEGERE
John Kleveland AS
-
Prosjektleder - anlegg
Tveter & Lund AS