Løvetann-dekk
Continental forbereder serieproduksjon av dekk laget av løvetann.
Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.
Continental har i flere år testet dekk laget av løvetann, og nå har man installert de første maskinene på fabrikken som håper å starte med serieproduksjon i løpet av få år.
Å lage bildekk av løvetann vil være mer miljøvennlig enn å bruke naturgummi som i dag, skriver Continental i en pressemelding.
Kan man bruke løvetann vil dette lette på presset på de tradisjonelle gummiplantasjene i tropiske strøk. I tillegg er målet å redusere avhengigheten av naturgummi som kan være utsatt for kraftige prissvingninger på råvarebørsene. Videre er det mulig å dyrke løvetann på ubrukt land over hele Europa, og således nær Continentals europeiske fabrikker, noe som vil redusere behovet for logistikk og belastningen på miljøet.
Vinterdekk-test i Sverige
Derfor har Continental i flere år drevet et forskningsprosjekt for industrialisering av løvetann i dekkproduksjon.
I 2015 presenterte Continental sitt første dekk som er laget av et materiale som Continental kaller Taraxagum, som kommer av det botaniske navnet for løvetann.
Det er vinterdekket Continental WinterContact TS 850 P som da ble testet i Sverige.
Russisk plantasje
Nå, tre år senere, har man installert de første maskinene på forskningssenteret Taraxagum Lab Anklam. Dette er maskiner som skal utvinne gummi fra løvetannrøtter allerede i høst.
Maskinen har et fotavtrykk på rundt 50 kvadratmeter og veier 40 tonn. Med maskinen på plass er Continental et skritt nærmere serieproduksjon av løvetanndekk.
Taraxagum Lab Anklam ligger i Russland, og er en plantasje for løvetann som skal brukes i dekkproduksjon.
- Continental bruker mye ressurser på å utvikle fremtidens teknologi, både når det gjelder dekk og annen teknologi til bilindustrien. Vi jobber etter en Vision Zero hvor målet er en fremtid uten ulykker, skadde og drepte i trafikken. I tillegg er miljø viktig for oss, og vi jobber hele tiden for å drive mer miljøvennlig. Dekk laget av gummi fra løvetann er et viktig steg for at også vår bransje kan bli mer miljøvennlig, sier produktsjef i Continental Dekk Norge, Knut Knudsen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll