Vet du hva X-en på Brøyt-graverne står for?
Les om hvordan Brødrene Søyland kom frem til X-en.
Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.
I 1956 var prototypen på den aller første hydrauliske Brøyt-gravemaskinen klar til fremvisning hos produsenten, Brødrene Søyland A/S, på Bryne.
Denne ble kalt Brøyt X. Den var i tillegg til å være den første hydrauliske gravemaskinen fra produsenten også den første som tok seg frem for egen maskin ved hjelp av graveaggregatet.
Fra 1949 hadde Brødrene Søyland produsert mekaniske wire-gravemaskiner (4K og 5K) som ble trukket av traktor som en tilhenger. I et tidlig stadium av utviklingen av Brøyt X ble det lagt opp til at også den hydrauliske gravemaskinen skulle slepes av traktor.
Oljepumpa for hydraulikken ble plassert på traktoren, med trykkslanger koblet til graveaggregatet. Men disse forsøkene var mislykkede. Dermed plasserte brødrene Søyland, Ingebreth og Kristian, motor og pumpe på overvogna på Brøyten. Det ble en suksess.
- En ukjent verden
Da Brøyt X ble restaurert i 1992, for å stilles ut på Jærmuseet, var Kristian inne i bildet som rådgiver for oppussings-laget.
Da kom han også med forklaringen på hvorfor de kalte maskinen X.
- Vi hadde ikke peiling på om det ville bli noe ut av dette arbeidet vårt. Planene var klare, og vi så den ferdige maskinen for oss. Likevel var det et sjansespill. Da vi under utviklingsarbeidet skulle skrive timer, ble det bestemt at vi skulle skrive X. X-en sto for det ukjente, og vi gikk inn i en ukjent verden med planene våre. Da prototypen viste seg å holde mål i forsøk, ble det naturlig å kalle maskinen Brøyt X, sa han til Jærbladet ved restaureringen.
Kunde skaffet Perkins-motor
Like etter at prototypen var utviklet, drev Torgjer Nærland fra Askim (men født på Nærland i Rogaland) nydyrking på Frøylandsfeltet i Time.
Da han fikk se prototype-maskinen i arbeid, bestilte han en ny maskin. Den første av X2-ene. Samtidig fikk han kjøpe prototypen X. Nærland skaffet selv motoren som skulle stå fast på X-maskinen, en Perkins-motor importert fra England.
Hjulene som ble brukt på de første X-brøytene, var utrangerte flyhjul fra Braathens Safe.
Det ble bare laget en Brøyt X. Men X-en ble videreført, og det er laget flere tusen Brøyt-gravemaskiner med X i modellnavnet.
De som vil se Brøyt X, kan besøke Jærmuseet som fortsatt har maskinen.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll