BESTILTE RENS: Petter Nordby (f.v), e-verksmontør i Omexom bestilte rens fra Fuel-Service AS på 17 tanker som var eller kunne vært utsatt for forurensning. Her er Fuel-Service-teknikerne Martin Christensen (midten) og Stian Dalby i gang.
BESTILTE RENS: Petter Nordby (f.v), e-verksmontør i Omexom bestilte rens fra Fuel-Service AS på 17 tanker som var eller kunne vært utsatt for forurensning. Her er Fuel-Service-teknikerne Martin Christensen (midten) og Stian Dalby i gang.

Finner grums i dieseltanken

OSLO: Åtte av ti ganger disse gutta rykker ut for å sjekke og rense dieseltanker, finner de alt fra grums til hårreisende forurensning av dieselen. Fra 2022 ønsker myndighetene å innføre biomasse i anleggsdieselen. Det kan gjøre vondt til verre.

Publisert

Gutta fra Fuel-service AS er på plass hos Omexom i Oslo for å rense dieselen i 17 dieseltanker på ulike aggregater og utstyr som står i beredskap og «ikke kan stoppe». Omexom er det nye navnet på Infratek som blant annet er beredskapsenheten til Hafslund. Noen av tankene som nå skal kontrolleres, har vært i drift i Gjerdrum for å levere nødstrøm i forbindelse med det tragiske kvikkleireskredet i romjulen.

MYE SKITT: Flasken viser innholdet fra denne tanken, pumpet ut før renseprosessen. Anleggsdieselen i slangen er i renseprosess.
MYE SKITT: Flasken viser innholdet fra denne tanken, pumpet ut før renseprosessen. Anleggsdieselen i slangen er i renseprosess.

Dieseldyr kan bli dyrt

Det er mange måter å få kontaminering (forurensning) i en dieseltank. Kondens kan oppstå, dieselen som fylles på kan være av dårlig kvalitet, lekkasjer i slanger og pakninger kan skje og diesel som står på tanken over tid lever bokstavelig talt sitt eget liv. Vi kommer tilbake til det. 80% av alle dieselmotorhavarier skyldes kontaminert diesel. Resultatet av forurensning kan være motorstopp, ødelagte injektorer eller stempler slik at motoren får store skader, eller at effekten på motoren kan reduseres kraftig. Moderne commonrail-motorer med høyt innsprøytningstrykk, er utsatt dersom partikler trenger gjennom filtre og kommer inn i drivstoffsystemet.

Måtte renses

Omexom bestilte rensing av totalt 17 aggregater/maskiner. E-verksmontør Petter Nordby i Omexom sier at det er oppdaget smuss i, blant annet, den store lagringstanken som selskapet fyller sine maskiner fra. Aggregatene må garantert være i orden til kritiske oppgaver, og dermed ble rensing bestilt.

NOEN EKSEMPLER: Her er eksempler på hva Fuel-Service finner i ulike tanker. Flaskene fra venstre: 1. Ren diesel etter rens. 2. Kontaminert diesel, av smuss og mye partikler. 3. For høy PPM av vann. 4. Vann, for høy PPM og kontaminasjon av dieseldyr. PPM betyr parts per million.
NOEN EKSEMPLER: Her er eksempler på hva Fuel-Service finner i ulike tanker. Flaskene fra venstre: 1. Ren diesel etter rens. 2. Kontaminert diesel, av smuss og mye partikler. 3. For høy PPM av vann. 4. Vann, for høy PPM og kontaminasjon av dieseldyr. PPM betyr parts per million.

Det første gutta fra Fuel-Service gjør, er å ta dieselprøver. Prøvemetodikken varierer i forhold til hvilken type tank og utforming. Disse prøvene tas oftest fra bunnen av tankene, såkalte bunnprøver. Prøver kan også i visse tilfeller tas fra forfilteret som suger opp fra bunnen i tanken. Her får man tidlig et visuelt inntrykk, og man ser raskt om det er behov for å rense. Ved kraftig bakteriell kontaminasjon, må en ofte benytte en kjemi først, for å hemme bakterieveksten. Kjemien dreper dieseldyrene i slanger og i tankveggene, og filtreres deretter ut i den senere renseprosessen. Etter noen dager, kommer Fuel-Service tilbake med et mobilt renseanlegg som har en kapasitet fra 3600 liter – 60.000 liter i timen. All diesel renses gjennom anleggets vannabsorberende filtre på 1 micron til dieselkvaliteten er langt over den den europeiske minimumsstandarden (EN590). Alt av dieseldyr, partikler og vann fanges opp, og dieselen bevares på tanken.

Kutter dieselsvinn

Årlig deponeres flere millioner liter diesel fra norske anleggsplasser. Denne kunne i stedet vært renset tilbake til opprinnelig kvalitet.

RYKKER UT: Her er servicebilen til Fuel-Service på plass hos Omexom i Oslo. Renseapparatet foran til høyre har kapasitet på 3600 liter i timen.
RYKKER UT: Her er servicebilen til Fuel-Service på plass hos Omexom i Oslo. Renseapparatet foran til høyre har kapasitet på 3600 liter i timen.

- Mange av våre kunder som tidligere ville deponert kontaminert diesel, velger nå å rense dieselen. Det sparer dem for kostbar deponering og reduserer karbonavtrykket, sier Stian Dalby som er tekniker i Fuel-Service.

Endringer i dieselen

Det har skjedd mye med diesel i de senere årene. Svovelinnholdet er redusert med 90% som er bra for miljøet, men ikke nødvendigvis for dieselens motstandsdyktighet mot bakterier. Det som fort kan bli en utfordring, er økningen av biodiesel. I den nye klimaplanen mot 2030 legges det opp til innføring av biodiesel i anleggsdieselen. Fra 2022 vil det med sannsynlighet øke fra 10% med en gradvis økning frem mot 2030. Dette er bra for miljøet, men ikke nødvendigvis for holdbarheten på dieselen. Biodiesel har biologisk materiale i seg, enten det er sagflis eller kjøttrester, og bakterier gror bedre i biologiske omgivelser. Som andre økologiske produkter vil det gi kortere holdbarhet.

SKREKK OG GRU: Dette er eksempel på hva som kan finnes i en dieseltank/filter. Bildet er ikke fra Omexom-tankene. Foto: Fuel-service as
SKREKK OG GRU: Dette er eksempel på hva som kan finnes i en dieseltank/filter. Bildet er ikke fra Omexom-tankene. Foto: Fuel-service as

- Vi rykker ut på mange jobber der det er brukt biodiesel. Problemene oppstår spesielt i tilfellene der maskinen eller tanken har stått uten å ha vært i bruk over tid. Ny og miljøvennlig diesel stiller et større krav til at en har gode vedlikeholdsrutiner, derfor anbefaler vi alle våre kunder å sjekke dieselkvaliteten på tanker og maskiner periodisk. Så unngår man kostbar nedetid, sier Stian Dalby i Fuel-service.

Ser utfordringer

Petter Nordby i Omexom er åpen på at han ikke er «fan» av biodiesel. Han sier at tankene som har hatt biodiesel må renses etter oppdrag. Han sier hans dårlige erfaringer med biodiesel går på at det dannes mer dieseldyr i biodiesel, at det tetter filtre i større grad enn diesel uten bio-innblanding og at, i hvert fall tidligere, tålte biodiesel kulde dårligere.

- Skal vi over på biodiesel nå, tror jeg mange vil få problemer, sier Nordby som altså har ansvar for aggregater som uregelmessig sendes ut på oppdrag ved behov.

Powered by Labrador CMS