AT.JOBBER | Stillingsmarked

Västlänkens delprojekt Korsvägen som bygges av WLC – et konsortium mellom NCC og Wayss & Freytag

Trafikverket hever nok en kontrakt

GØTEBORG: Etter kraftige kostnadsøkninger og forsinkelser i Västlänken-prosjektet i Göteborg har Trafikverket mistet tilliten til entreprenøren WLC og valgt å heve kontrakten for etappen Korsvägen.

Publisert Sist oppdatert

Kostnadsøkning på nesten 400 prosent

Trafikverket har i flere år forsøkt å få kontroll over kostnadsutviklingen i entreprisen på Korsvägen, men uten resultat. Ifølge myndigheten har entreprenøren Wayss & Freytag Ingenieurbau AG og NCC Sverige AB, som utgjør konsortiet WLC, stått bak systematiske brudd på kontrakten.

– Når vi ser kostnadsøkninger på nesten 400 prosent, føler vi oss lurt. Vår oppgave er å bygge en anlegg som Göteborg og hele Sverige kan være stolte av – ikke å medvirke til at penger forsvinner uten forklaring, sier Patrick Guné, sjef for Stora projekt i Trafikverket.

Granskning avslørte illojale disposisjoner

Västlänken

  • Prosjekt: 8 km jernbanetunnel under Göteborg

  • Etapper: Haga, Korsvägen, Centralen

  • Formål: Øke kapasiteten i jernbanenettet, korte ned reisetid og styrke pendlingen i Västsverige

  • Planlagt ferdigstillelse: 2030

  • Ny kostnadsprognose (2025): 49,3 mrd. SEK

  • Hevet kontrakt: Etapp Korsvägen (entreprenør WLC – Wayss & Freytag Ingenieurbau AG og NCC Sverige AB)

I løpet av fem år har Trafikverket gjennomført flere granskninger. Den siste viste at WLC på en bevisst og illojal måte har favorisert egne og nærliggende selskaper gjennom interne anskaffelser. Konsortiet skal også ha hatt egen vinning som motiv ved valg av tekniske løsninger, og lagt på betydelige marginer i flere ledd.

Ifølge Trafikverket har entreprenøren brutt omsorgsplikten knyttet til kontraktsadministrasjon og økonomistyring, noe som har påført skattebetalerne betydelige ekstrakostnader.

– Nødvendig å sette ned foten

Beslutningen om å heve kontrakten beskrives som dramatisk, men nødvendig for å sikre fremdriften i prosjektet.

– Vi har et ansvar overfor både reisende og skattebetalere. Å heve kontrakten er en tøff beslutning, men nå er det nødvendig å sette ned foten for å komme videre og levere det som vest-Sverige trenger, en pålitelig og moderne jernbane, fortsetter Guné.

Ny kostnadsprognose på 49,3 milliarder

Trafikverket anslår i september 2025 at den samlede kostnadsprognosen for Västlänken ligger på 49,3 milliarder svenske kroner i dagens prisnivå. Beløpet inkluderer tilbakekrav på 7,5 milliarder i flere kontrakter.

Myndigheten vil 30. september legge fram forslag til hvordan finansieringen av merkostnadene kan innarbeides i den nasjonale transportplanen. Målet om ferdigstillelse i 2030 ligger fast.

Powered by Labrador CMS