JUBILANTEN: Det første Viking-dekket ble produsert 6. juni 1931, og har nå 90-års jubileum. I dag er dekket sikret med glassplate og står som bord i kafeen i 2. etasjen i det gamle Vikingbygget i Askim. Alle foto: Bjørn E. Eriksen
JUBILANTEN: Det første Viking-dekket ble produsert 6. juni 1931, og har nå 90-års jubileum. I dag er dekket sikret med glassplate og står som bord i kafeen i 2. etasjen i det gamle Vikingbygget i Askim. Alle foto: Bjørn E. Eriksen

Den norske dekkhistorien om Askim Gummivarefabrik

VIKING-MINNE: I oktober runder Continental sitt 150 årsjubileum som dekkprodusent, et selskap som på sin ekspansive vei har «slukt» en rekke andre, mindre konkurrenter. En av disse er det norske selskapet som ble reetablert i 1920 som Askim Gummivarefabrik, og som i 1931 ble til dekkprodusent!

Publisert
HØYDEPUNKT: Frank Larsen i yngre utgave promoterer Viking under OL på Lillehammer i 1994.
HØYDEPUNKT: Frank Larsen i yngre utgave promoterer Viking under OL på Lillehammer i 1994.

Sett i et historisk jubileums- og dekkperspektiv er det nå all grunn til å kaste et lite blikk tilbake i historien nettopp til den tidligere norske dekkprodusenten, for 150-årsjubilant Continental kan man komme tilbake når jubileet nærmer seg.

For 90 år siden, 9. juni 1931, ble det første Viking-dekket produsert i Askim, og nettopp dette dekket kan nå beskues av allmenheten i det ombygde kjøpesenteret som en gang var hovedkontor for Askim Gummivarefabrik, og senere endret navn til Viking Askim.

Den første Viking

SØPPELKASSE: Aviser og rester etter måltidet kan plasseres her i en dekkinspirert søppelkasse, viser Frank Larsen.
SØPPELKASSE: Aviser og rester etter måltidet kan plasseres her i en dekkinspirert søppelkasse, viser Frank Larsen.

Med påskriften «Den første Viking», ligger 90-årsdekket (i dimensjonen 34X7) svakt hellende, men godt beskyttet under en solid glassplate plassert på en mursteinsring. Dekk-minnesbyggverket har stoler rundt seg, og det fungerer faktisk som bord i en av kafeene vi finner i det ombygde Askim-senteret som tidligere var del av Viking Askim.

Ved siden av jubileumsdekk-bordet i kafeområdet er det mer dekk. Midt i en solid dekkdimensjon er det plantet blomster, videre er det lagd dekksøyler på andre kafebord, og når det gjelder avfall og plastglass etter et måltid i kafeen, kan dette legges i avfallsbøtte satt midt i en stabel smådimensjonerte dekk.

Dekk og historie

Ved besøk i kafeen i storsenterets 2. etasje får man på en sympatisk måte en rask påminnelse om byggets sterke historiske dekktilhørighet. Og i bakgrunnen av kafebordene lyser det også opp en rød Dressmann-logo, et symbol på en ny tid i senteret hvor det tidligere bare dreide seg om dekk og gummiprodukter.

SPESIELT: Denne gaven fikk Frank Larsen fra bedriften da han på dagen etter 50 års ansettelse sluttet i Viking/Continental.
SPESIELT: Denne gaven fikk Frank Larsen fra bedriften da han på dagen etter 50 års ansettelse sluttet i Viking/Continental.

Hvordan kom så 90-årsdekket til kafeen? Det vet vår guide Frank Larsen (70) adskillig om, for gjennom hele sitt yrkesaktive liv har han arbeidet kun med dekk og med Askim som base.

- Dette, det førstproduserte dekket i Askim, har fulgt meg hele tiden fra jeg startet hos Askim Gummivarefabrik 18. september 1967. Da fabrikken ble nedlagt i 1991 ble dekket gitt til Askim Historielag. Det er viktig å ta vare på historien om at dekk skal minne oss om at Viking og Askim er et samlet begrep, sier han. Her i kafeen er det også alltid tidligere ansatte i Viking Askim som møtes og minnes, legger Larsen til.

At dette stemmer fikk vi synlige bevis for da vi nærmet oss jubileumsdekkbordet i kafeen. En godt voksen gjeng ved nabobordet, ønsket høylytt Frank velkommen og lurte på hvordan det sto til.

– Et par av karene der er jugoslaver jeg har kjent siden midten av 1970-tallet og har spilt bedriftsfotball med. Vi var i en vekstperiode på fabrikken med opptil 1500 ansatte, men trengte flere i produksjonen. Mange av de 150 som da kom var fra Jugoslavia (Serbia/Kroatia), og de bosatte seg i Askim og lever her. Det ga oss samtidig også et knallgodt «Vikingring» bedriftsfotballag, minnes Frank Larsen.

Jubileumsdekkets betydning

KAFEEN: Bordet med det første Askim-produserte dekket står helt til høyre, og i front ses også dekkinspirerte dekorasjoner.
KAFEEN: Bordet med det første Askim-produserte dekket står helt til høyre, og i front ses også dekkinspirerte dekorasjoner.

Jubileumsdekket som nå er på plass i kafeen sto i utgangspunktet i en monter ved Larsens kontor, og fikk senere plass i demonstrasjons- og møtelokalene som sentralt møtested.

- Det var viktig å ha dekket på plass når vi hadde besøk, skulle fortelle om historien, diskutere opplegg eller presentere nyheter fra fabrikken. Derfor tok jeg vare på det da virksomheten for min del var over etter 50 år i 2017. Nå spiller dekket en ny rolle i kafeen, sier Frank Larsen.

I Larsens to første år i Viking Askim, ble ett år avtjent i militæret. Blant annet med bakgrunn i engelskkunnskaper ble han deretter satt inn i teknisk avdeling, og det i en periode hvor IT-teknologien var på full fart inn i dekkbransjen. Oversettelse av engelsk faglitteratur, utarbeidelse av brosjyrer, og tekniske beskrivelser, mottagelse av besøkende, forhandlere og myndigheter ble hovedoppgaver. I 1977 ble han teknisk sjef for ettermarkedet, og senere har det vært marked, dekksupport og dekkbranding som har hatt hovedfokus.

PÅ FELG: Ferdigmonterte dekk på originalfelger er klare for henting eller utkjøring til forhandlere.
PÅ FELG: Ferdigmonterte dekk på originalfelger er klare for henting eller utkjøring til forhandlere.

Fra diagonal til radial

Da dekkbransjen gikk over fra diagonal- til radialdekk hadde Viking i startfasen oppstartsproblemer over flere år med lastebildekk, men da Viking radial og Viking Stop endelig var klare ble det besluttet å avslutte produksjon av lastebildekk. Dette var en tung beslutning, minnes Larsen.

Pirelli dekk ble tatt inn i programmet. Senere kom Sumitomo, og for Larsen kom det nå reiser til Tokyo og Kobe i Japan på programmet.

Da dekkproduksjonen i 1984 ble skilt ut i selskapet Viking Dekk, og senere overtatt av svenske Gislaved, var det fortatt god produksjon i Askim. Senere ble Gislaved og Viking Dekk slått sammen til Nivis Tyre.

Continental på banen

TIL TYSKLAND: Dumperdekket ContiMine er innom Norge på snarvisitt og skal tilbake til Tyskland, sier Bjørnar Lintho som har vært lagerarbeider hos Continental i 17 år.
TIL TYSKLAND: Dumperdekket ContiMine er innom Norge på snarvisitt og skal tilbake til Tyskland, sier Bjørnar Lintho som har vært lagerarbeider hos Continental i 17 år.

I 1990-1991 kom tyske Continental AG på banen, og overtok Nivis og dekkmerket Viking. I november 1991 var det slutt på produksjonen på fabrikken i Askim, en nedleggelse som lokalt skapte store protester.

- Og hvordan var reaksjonen på dette sett fra ditt ståsted Larsen?

- Vi vurderte det slik at Continental ville bli et premium dekk i markedet, men samtidig hadde selskapet ikke markedsapparat i Norge. Det hadde vi i Viking, og samtidig vurderte vi at det gjennom et sterkt eierskap også lå muligheter for at Viking-navnet og vårt symbol med den lille Viking-figuren kunne få muligheter til å leve videre. Det har skjedd ved at Continentals nordiske vinterdekk har Viking i produktnavnet, og Viking-navnet lever videre, sier Larsen som hele tiden har hatt kontor knyttet til Askim.

I dag er administrasjonen i Continental Norge lokalisert til Oslo, men i utkanten av Askim er det reist et stort lagerbygg med mange kjøreporter hvor det nesten kontinuerlig tas inn store Continental-dekk i alle varianter. Så «dekk-livet» lever i beste velgående videre i Østfold-byen.

RUVER: Continentals dekklagerbygning i utkanten av Askim ruver og ligger rett ved E6.
RUVER: Continentals dekklagerbygning i utkanten av Askim ruver og ligger rett ved E6.
Powered by Labrador CMS