ANLEGGET: Løsningen bygges inn i containere og plasseres på anleggene. Dette gjør det fleksibelt og det tar ganske liten plass.

Denne løsningen kan spare tunnelbransjen for millioner

– Vi har kalkyler fra standard tunnelanlegg som viser at man kan spare fra 700.000 kroner til én million i måneden. I tillegg kommer CO₂-reduksjon på 75-80%, og en HMS-gevinst på toppen av dette igjen.

Publisert Sist oppdatert

Påstanden kommer fra Kjell Osen. Han er tidligere driftssjef hos AMV, og påtroppende daglig leder i de to AMV-eide selskapene Containertech i Askim og Skild i Bygland. Sammen har selskapene utviklet en løsning for å rense boreslam slik at man skiller ut tørrstoff, og ikke minst presser ut vannet som kan renses og benyttes i driften på nytt.

FILTERDUK: Etter å ha blitt presset sammen i filterpressen, ser massen slik ut og er nesten fri for vann.

Oppstart i 2014

Aller først, litt om bakgrunnen for løsningen: I 2014 etablerte AMV et selskap sammen med Kjell Rune Heia. Selskapet med base i Bygland på Sørlandet, startet etter hvert utviklingen av en trykkfilterløsning for å rense nettopp boreslam. Grunnen var at myndighetene satte stadig strengere krav til utslipp av vann og slam fra boreprosesser. Spesielt fra tunneldrift kan boreslammet inneholde både betongrester og tungmetaller.

Tradisjonelt samles borevann i store vannkar/containere der partikler blir delvis sedimentert til boreslam ved hjelp av tyngdekraften. Boreslammet inneholder da fortsatt typisk 70% vann, og kjøres videre til godkjent deponi ved hjelp av sugebil. Dette betyr at man bruker unødvendig mye ressurser og kostnader med transport, siden man i utgangspunktet kun behøver å deponere tørrstoffet. Utslipp fra bilene kommer i tillegg, samt at færre biler i tunnelprosjektet også gir en HMS-gevinst.

Vann presses ut

TØRRSTOFF: Massen kommer ut fra anlegget etter behandling i filterpressen. Massen skal på deponi, eller benyttes i prosjektet.

Løsningen til Skild går på at vannet fra boringen samles og presses gjennom et trykkfilter. Ut kommer vann, mens tørrstoffet blir liggende igjen på filterduken. Vannet går videre til rensing for olje eller tungmetaller, samt at pH-verdien reguleres, mens tørrstoffet samles og transporteres til godkjent deponi i et vesentlig mindre volum. På noen prosjekter kan man også kontrollere tørrstoffet, og dersom det er innenfor gjeldende krav, kan det legges i grøfter eller brukes til andre formål i tunnelprosjektet. Dermed slipper man altså å transportere det bort i det hele tatt. Tørrstoff som ikke er innenfor kravene, må fortsatt kjøres på deponi som tidligere.

Nytt oppkjøp

Så til det andre selskapet som er involvert i nyheten, Containertech fra Askim i Viken. Dette selskapet har i en årrekke vært ledende på å levere tradisjonelt vannrensesystem for boreslam, og løsningene er bygget i containere. Gründeren av selskapet, Trond-Aage Krosby, hadde 25 år bak seg innen containerbransjen før han etablerte Containertech. Ideen med det nye selskapet var å tilby et bredt produktspekter av skreddersydde containerløsninger, og derav blant annet løsningen med vannrensingen av boreslam.

Siden Skild og Containertech har hatt komplementære produkter i forhold til vannrensing, har de samarbeidet en hel del om leveranser de siste årene. Da muligheten for å kjøpe Containertech i 2021 kom opp, var det et enkelt valg for AMV. Kort oppsummert ble dermed den første filterpresseløsningen montert i containere og overlevert til Implenia Stangeland på Nye Veiers E39-prosjekt i Lyngdal i Agder. Der har entreprenøren brukt løsningen siden, først som et testprosjekt og kun leie av containerne, men senere er de kjøpt ut og eies nå av arbeidsfellesskapet.

OFFENSIVE: Kjell Osen (t.v.) er påtroppende daglig leder i Skild AS og Containertech AS. Her sammen med Kjell Rune Heia fra Skild.

Da Nye Veier sendte ut en pressemelding fra prosjektet i vinter, hadde entreprenøren produsert opp mot 400.000 liter tørrstoff, hvor rundt 95% av dette kunne legges i linjen i tunnelprosjektet.

Reduserer forbruket

Osen i Containertech sier at man ved tidligere metoder (som er helt vanlig i de fleste tunnelprosjekter fremdeles) kjører bort 60-70% vann som kunne vært gjenbrukt. Dette vannet kjøres bort fordi det blir med slammet (ca. 30-40% av volumet) som må kjøres på deponi. Det er her den store gevinsten kommer; i sparte kroner, redusert transport og utslipp.

Osen sier at Implenia har lagt inn en ny bestilling av renseanlegget, til kontrakten selskapet har fått på Rogfast. Denne skal ha en filterløsning kombinert med HMR (Heavy Metal Removal). Dette er containerløsning som benytter seg av Leca Filtralite HMR for rensing av tungmetaller.

– I tillegg har vi flere leveranser som skal ut nå i mars til andre aktører, sier Osen.

Tøft miljø

Han sier det er vanskelig å uttale seg om prisen på et anlegg, fordi anleggene bygges ulikt opp etter behov og kapasitet, men han er ikke i tvil om at dette blir et viktig produkt for dem i fremtiden, og at det også kan passe fint til andre formål innen industri, byggegroper, gruver osv.

– Vi har brukt store ressurser på å utvikle dette, og det vanskeligste har vært å finne en robust nok filterløsning for å håndtere de store variasjonene i slammet. Det er et tøft miljø, og slammet inneholder ofte betong som er noe av det tøffeste man kan presse gjennom, sier Osen.

Som nevnt kommer Osen til å overta som daglig leder i både Skild og Containertech for å følge satsingen videre, men er glad for å ha med både Kjell Rune Heia og Trond-Aage Krosby på laget. Han bor i Flekkefjord der AMV har sitt hovedanlegg, men pendler en del mellom Flekkefjord, Bygland og Askim.

Osen legger til at utstyret også kan leies, og at dette vil kanaliseres gjennom utleieselskapet RG Tunnel (som Rental Group og AMV eier sammen).

Powered by Labrador CMS