VINTERFØRE: Det er vintervei på alle veiene den nye MAN TGS 33.510 brøytebilen til Numedal Graving og Transport kjører. Da er trekk på alle akslinger nyttig.

- Mer avslappende å brøyte

NORE & UVDAL: Numedal Graving & Transport har tatt i bruk to nye brøytebiler som skiller seg fra de fleste andre. - Det er mye enklere og mer avslappende nå, sier sjåfør Morten Åsgrav.

Publisert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Begge de to nye MAN lastebilene har mekanisk drift på tre akslinger. Den ene bilen er en treaksling hvor alle hjulene drar, mens på fireakslingen er det bare den fremre akslingen som ikke trekker.

STABILT: Morten Åsgrav har fått en litt mer avslappet hverdag med ny brøytebil. 6x6 gjør at bilen går stødigere.

Totalt er det fem forskjellige roder Numedal Graving og Transport brøyter denne sesongen. Flere av rodene er både lange, bratte og går i terreng hvor det kommer mye snø.

Morten Åsgrav har jobbet for Ronny Andersen som driver Numedal Graving og Transport i 16 år. I mange år har han brøytet veien mellom fra Tunhovddammen og over til Dagali i nordenden av Numedal. Først begynte han med en brukt Scania på denne ruta før han fikk en ny MAN TGS 480 med løfteboggi og firehjultrekk for fire år siden.

Vinterføre

Strekningen der han stort sett brøyter, består av vintervei hvor det er snøføre hele vinteren. Derfor er det midtmonterte skjæret like ofte i bruk som selve frontplogen.

- Vi sparer mange turer i løpet av sesongen med å bruke midtskjæret aktivt. Det blir mer friksjon på veien og dermed behøver vi ikke strø så mye som vi ellers hadde måttet gjøre, sier Ronny Andersen.

Byttet fire

Numedal Graving og Transport har i løpet av høsten og vinteren byttet ut fire av lastebilene, slik de også gjorde for fire år siden. To av dem som ble kjøpt den gangen, har firmaet beholdt og skal være med videre. Begge bilene har firehjulstrekk, løfteboggi og styrende sisteaksling.

SPESIELLE: Begge disse MAN TGS-ene trekker på tre akslinger

Det er et stykke mellom hver tippbil som drar på seks hjul. Den nye 3-akslingen er en TGS 33.510 6x6 mens fireakslingen har en teknisk totalvekt på 41 tonn. Begge bilene har parabelfjærer over det hele, men det er avlastingen på tandemen som virker under 30 km/t på begge. Dermed blir bilene forholdsvis smidige selv om de i utgangspunktet har et forholdsvis stivt chassis. Begge bilene blir litt lenger enn standard 3- og 4-akslinger fordi drivverket trenger mer plass til blant annet en fordelergirkasse.

I tillegg fikk de en ny komplettbil med «bare» tandem som går fast på brøyteroden de har på Kongsberg. Den siste nye bilen kom nå i februar og er en 6x4 trekkvogn som skal brukes til både masse- og maskinflytting.

Veldig fornøyd

Grunnen til at det ble MAN igjen da store deler av bilparken skulle byttes, er sammensatt. Det var liten prisforskjell mellom merkene Ronny Andersen fikk tilbud fra, men det skilte mer på innbytteprisene på de gamle bilene. Sammen med gode erfaringer med MAN de siste årene endte valget med flere nye biler fra München.

FORNØYD: Ronny Andersen kjøpte fire nye MAN for fire år siden. Det har fungert så bra at han har valgt samme merke igjen.

- Jeg ville ikke ha den nye generasjonen som kommer nå. De vi har hatt frem til nå har fungert veldig bra, sier Ronny Andersen. De som er gått lengst, 200.000 kilometer, har vært feilfri. Ronny Andersen er også vært godt fornøyd med forbruket på bilene. Derfor vil han fortsette med det han kjenner.

- Men den beste brøytebilen jeg noen gang har hatt, er Scania 143-en fra 1994, sier han og gliser.

Bratt og ulendt

Mange av stedene der Numedal Graving og Transport jobber, er det både bratt og svingete. Derfor har sjåførene en forkjærlighet for biler som drar på litt mer enn de to bakre akslingene. Firmaet har blant annet hatt en tippbil med 8x8.

TILVENNING: Morten Åsgrav kjører den nye 6x6-bilen mens Bård Inge Thon kjører 8x6. Den er litt lenger enn en vanlig 4-aksling og det krever tilvenning på svingete veier.

- Da jeg la ut den bilen på Finn.no, kokte telefonen. Fordelen med slike biler er suveren fremkommelighet, ulempen er at du blir litt bortskjemt med å komme frem over alt, sier Ronny Andersen. Verst er det de gangene du kjører litt for langt. Når du først får problemer, blir ofte problemene litt større.

Mye lokalt

Ronny Andersen startet det som i dag heter Numedal Graving og Transport i 1996. At han har bil med sekshjulstrekk er ikke nytt. Den aller første tippbilen var nemlig en Scania med 6x6.

KOMPLETT: den nye MAN 6x6-bilen til Numedal Graving og Transport er utstyrt med både brøytefeste og underliggende fra Mählers.

Opp igjennom årene har Numedal Graving og Anlegg vært en god del rundt omkring på Østlandet, på forskjellige prosjekter. På det meste var de oppe i 45 mann, men de siste årene har de vært 18-19 personer i sving.

- Vi gjør mye infrastrukturjobber, hyttetomter og veivedlikehold. Hele nøkkelen er fleksible og flinke folk, sier Ronny Andersen. Fremover blir det fortsatt mye hyttebygging og bygging av infrastruktur til hyttefeltene.

Variert utstyrspark

Heller ikke gravemaskinparken til Ronny Andersen er av det gjennomsnittlige slaget. Mannen har åtte gravere fra åtte til 40 tonn hvorav fire er Hyundai og to maskiner fra både Doosan og Case. I tillegg har firmaet to hjullastere samt eget knuse- og sorteringsverk. Også en JCB Fasttrack traktor med fastmontert stykkgodskran tilhører maskinparken. Denne brukes både til montering av hytter og legging av torvtak.

Etter at de nye lastebilene ble levert, er det åtte lastebiler i bilparken. Seks av disse er MAN mens det er en Mercedes-Benz og en amerikansk Kenworth. Amerikaneren brukes blant annet til asfaltkjøring.

Powered by Labrador CMS