TID: Det tar noen minutter hver eneste gang Øyvind Ramberg og kollegaene fra Hadeland Maskindrift må ut av traktoren for å rydde vekk henslengte el-sparkesykler.
TID: Det tar noen minutter hver eneste gang Øyvind Ramberg og kollegaene fra Hadeland Maskindrift må ut av traktoren for å rydde vekk henslengte el-sparkesykler.

Ny utfordring i snøen

OSLO: Henslengte el-sparkesykler har gitt klagestorm i mange byer. I Oslo har de også gitt merarbeid for dem som brøyter.

Publisert Sist oppdatert

Gutta som brøyter i Oslo sentrum for Hadeland Maskindrift har fått mange ekstra turer ut av traktorene i vinter. Hver gang de får en sparkesykkel som ligger i veien må de stoppe og ut for å flytte sparkesyklene vekk fra veien eller fortauet. Problemet er akkurat det samme i Bergen.

Øyvind Ramberg (18) er lærling hos Hadeland Maskindrift og brøyter sin tredje sesong. A&T var med han på roden som strekker seg mellom Aker Brygge og Sentralbanestasjonen i Oslo.

Jo lenger det er siden forrige snøfall, desto flere el-sparkesykler ligger det strødd.

50 stopp

- Vi var nok ute av traktoren opp til 50 ganger i løpet av runden på det første snøfallet i denne omgangen, sier Anders Backe som brøyter sammen med Ramberg. Selv på den tredje natta med snø på rad da A&T var med, lå det el-sparkesykler i hytt og vær.

LEI: Anders Backe (t.v.) og Øyvind Ramberg har fått mange turer ut av traktoren når de har brøytet i Oslo sentrum denne vinteren
LEI: Anders Backe (t.v.) og Øyvind Ramberg har fått mange turer ut av traktoren når de har brøytet i Oslo sentrum denne vinteren

Normalt sett tar det rundt tre timer å brøyte igjennom roden som går mellom Aker Brygge og Oslo S. Med alle stoppene tok det plutselig opp mot halvannen time lenger å bli ferdig.

På det første store snøfallet i Oslo etter nyttår brukte Anders Backe en halv gang mer tid på sin rode i Oslo sentrum enn normalt.

Blitt verre

Selv om sparkesykler som ligger og slenger i bybildet ikke er nytt, har problemet blitt større denne vinteren. Lite snø sammen med flere utleieaktører av elektriske sparkesykler har gjort at det har vært flere sparkesykler på gatene denne vinteren.

For de 100 traktorene og maskinene som er ute for Hadeland Maskindrift ved hvert snøfall har utfordringen med henslengte sparkesykler blitt et stadig større problem. Verst er det i sentrum av Oslo.

MISTET: Midt på fortauet står en nedsnødd sparkesykkel forlatt.
MISTET: Midt på fortauet står en nedsnødd sparkesykkel forlatt.

- Parker i alle fall sparkesyklene innerst på fortauene og mot husveggene og ikke ut på kanten av fortau, er Anders Backes innstendige bønn.

Samarbeid

Oslo kommune sier de har god dialog med leverandørene av sparkesykler. Blant annet diskuterer de hvordan man kan etablere soner hvor kundene ikke kan sette fra seg sparkesyklene.

I Bergen mener kommunen at de påføres 100.000 kroner i ekstra kostnader med brøytingen denne sesongen på grunn av alle de henslengte sparkesyklene.