TAKK FOR ALT: Dette er den siste av åtte tipptrucker Iver Grini kjørte til havna i Kirkenes. Det var allerede før Felix Tschudi kjøpte opp Sydvaranger Gruve (for andre gang) i begynnelsen av april, bestemt at endel maskiner skulle bli stående til en eventuell ny eier. Om maskinene i bakgrunnen kommer til å frakte malm i Sydvaranger er usikkert.
UTFORDRING NUMMER ÉN: Biler som havner frivillig eller ufrivillig på siden av veien før transporten har passert, er ifølge Iver Grini den største utfordringen med denne type oppdrag.
FAR OG SØNN: - Martin har vært med fra han var en neve stor, sier Iver Grini om sin sønn Martin. Sammen utgjør de et godt team.
OPPSTILT: Fire Cat 777 (bakerst) og fire Cat 785 (uten kasser) står nå på havna i Kirkenes, klare for nye eiere.

Den siste reisen

KIRKENES (AT.no): Det er nesten helt stille, og det føles helt feil ettersom vi er i enorme Sydvaranger Gruve utenfor Kirkenes. Her skulle det vært liv og motordrønn, men nå er stemningen spøkelsesaktig. Kun dempet brumming bak verkstedet høres i det fjerne.

Noen minutter senere fikk vi svaret på motorbrummingen, for da dukket spesialtransportør Iver Grini opp med sin T-Scania med en Cat 785D tipptruck på lasteplanet. AT.no var med på siste reis for én av mange maskiner som skal ut fra den nedlagte gruva ved Bjørnevatn i Kirkenes.

Maskiner og utstyr skal ut

Transporten skjedde bare dager før investoren Felix Tschudi kjøpte opp konkursboet for 78 millioner kroner, men denne handelen hadde uansett ikke noe med utkjøring og salg av en rekke maskiner fra den inntil videre nedlagte jernmalmgruva. Når vi igjen får se gruvedrift i Sydvaranger gjenstår å se. Tschudi sier han ikke vet om det er et halvt år til, et år eller mer.

Dokka-transportøren Iver Grini fikk oppdraget med å kjøre en rekke stor gruvemaskiner ned til kaia i Kirkenes. Disse skal uansett ikke være med videre, selv om Tschudi skulle bestemme seg for å starte opp drift allerede «i morgen».

Største oppdrag noensinne

Transport-oppdraget er utvilsomt Grinis mest spesielle og største oppdrag noensinne, og de aller fleste maskinene var allerede kjørt ut av gruva da Tschudi kom til enighet med bobestyrer om oppkjøp. Maskinene, og en mengde annet fra konkursboet, skal selges på Auksjonen.no. Dagen som utløste «operasjon tømming» av Sydvaranger var 18. november sist høst.

Da kom beskjeden ingen ønsket, men som mange fryktet. Budskapet var nådeløst. Det var ingen vei tilbake, og det hadde ingen hensikt å gjøre ferdig det man holdt på med. På få minutter ble det yrende livet forandret til stillhet. Sydvaranger Gruve ble tømt for mennesker. Ca. 400 mennesker mistet jobben da den brutale beskjeden kom.

På innsiden av døra i verkstedet har noen sprayet i signalrød farge:

18/11-15 Konk

Det eneste arbeidet som måtte utføres etter at den australske eieren Northern Iron ga opp/måtte gi opp, var å sette av to salver som allerede var ladet. Dette måtte gjøres av sikkerhetshensyn, men steinen ble ikke lastet ut.

Komplett transport

Tilbake til Iver Grini som fikk oppdraget med å kjøre de utvalgte maskinene ned til en tomt på havna i Kirkenes. Strekningen er ikke avskrekkende, men i spesialtransport-fart tar turen fra 40 minutter til en time. Det spesielle med avtalen er at den i tillegg innebærer demontering av maskiner som er for tunge til å transporteres på vei, samt å sørge for alle nødvendige godkjenninger fra myndigheter som politi og vegvesen.

- Dette er det største oppdraget jeg har påtatt meg, og det mest spesielle ettersom det innebærer demontering, transport, lagring og dokumentasjon. Jeg har en hel HMS-perm bare på denne jobben, sier Iver Grini til AT.no.

- Iver ble valgt fordi han er veldig løsningsorientert, og på slike oppdrag skal ikke noe gå galt. Han gjorde en skikkelig jobb i forkant og holdt seg innenfor rammene prismessig. Det er ikke alltid at billigst pris er det beste, sier Geir Brendemo fra Auksjonen.no.

Grini reiste til Kirkenes to ganger i forkant av selve oppdraget og «gikk opp løypa». Han lasermålte alle veiene, snakket med politi, e-verket, Statens vegvesen, havnevesenet, opprettet kontakt med kranfirmaer om det skulle bli behov for utrykning og snakket med Kolo Veidekke som brøyter veistrekningen.

- Jeg har en regel om at når jeg har tatt på meg et oppdrag, skal ikke oppdragsgiver trenge å høre fra meg før jobben er ferdig, sier Grini.

Liten respekt for anvisninger

AT.no ble med da Grini fraktet en Cat 785 tipptruck (uten kasse) fra gruven til havna i Kirkenes. Det ble rock’n roll på turen til Kirkenes denne kvelden. Grini hadde spurt politiet om å få starte allerede 19.00 ettersom AT.no skulle ta bilder. Politiet var positive, men det var unektelig litt flere biler enn vanlig på veien så tidlig på kvelden.

Og ikke alle bilistene forstår/vil forstå politiets og følgebilenes krav om å holde seg på sideveier og i busslommer inntil spesialtransporten har passert. Når det kommer en tipptruck på nesten seks meter i bredden, er det ikke akkurat autostrada for motgående trafikk. Mange trodde imidlertid det.

- Det største problemet med slik transport er faktisk bilister som hverken respekterer gule eller blå lys, eller beskjeder om å vente til transporten er forbi, sier Grini.

Turen gikk greit, men det var endel bilister som valgte å gi f… i formaningene fra politi/følgebil. Disse fikk seg en overraskelse da det plutselig dukket opp «seks meter tipptruck» foran dem. Det var nok godt for lakken på mange biler at snøfonna på siden av veien besto av relativt rotten snø.

Ikke borti ett skilt

- Transporten har gått veldig bra. Vi har ikke vært borti et eneste skilt eller oppi en eneste tråd. Vi har praktisk talt ikke hatt uhell, sier Iver Grini etter at siste tipptruck var parkert på den innleide tomta nede på havna.

Det eneste som gjensto da, var de to siste maskinene som må tas ned i deler. O&K-graverne (én forgraver og én bakgraver) på 287 tonn og 280 tonn, krever ca. tre ukers demontering pr. maskin før Iver kan fyre opp sin snute-Scania på 580 hk og kjøre delene til havna.Bare understellet på maskinene veier tett oppunder 100 tonn. Skuffe, stikke, bom, understell og hytte må demonteres på grunn av vekt- og høydebegrensninger.

Foruten de to siste «beistene», skal Grini også kjøre ned et lokomotiv på rundt 85 tonn. Hele jobben skal være utført innen utgangen av mai. Og hvem vet: Kanskje om noen måneder, eller år, skal det fraktes mange nye og digre maskiner fra havna opp i gruva igjen. Håpet ble i hvert fall tent da Tschudi kjøpte opp konkursboet 7. april.

Se flere bilder og les mer om følgende etter konkursen i A&T nummer 4, 2016.

Forsiden nå